Zakelijk postadres
Virtueel kantoor
Zakelijke adres
Postadres voor bedrijven
Inschrijfadres voor KvK
Niet goed? Geld terug!

Deel 5 KFC

Tot aan het nieuwe nieuwe jaar stuur ik je een 10 luik aan verhaaltjes over restaurants.

Niet zomaar een restaurant maar populaire fast food ketens.

Waarom?

Commercieel gezien zijn het ijzersterke concepten en veel van hun hebben schitterende ondernemersverhalen.

Ik hoop dat je er iets uit kan halen.

Vandaag een mooi verhaal over KFC in Japan.

Takeshi Okawara bezocht in 1970 de KFC testwinkel op de wereldtentoonstelling in Osaka. 

Er was toen nog geen KFC restaurant in Japan maar oprichter Harland Sanders, op dat moment al 78 jaar, wilde de Japanse markt op met zijn franchiseconcept.

Okawara was een jonge ondernemer die erg opzag tegen Harland Sanders en wilde de manager worden van het eerste KFC restaurant in Japan.

In de eerste instantie kwam hij niet verder dan een aanbod van een administratieve functie. 

Na flink onderhandelen lukte het hem de functie die hij wilde te bemachtigen.

Okawara opende dat zelfde jaar nog zijn eigen franchise van KFC in Nagoya.

Nagoya is een miljoenenstad aan de zuidkust van Japan.

Je zou denken dat er voldoende belangstelling is om aan een kippetje te kluiven in zo’n grote stad.

Maar dat viel hem vies tegen. Hij kon zelfs de huur van zijn huis niet meer betalen waardoor hij op de zaken meel in de keuken sliep.

De Japanners hadden geen idee wat hij verkocht. De rood witte kleuren en de Engelse bewegwijzering brachten voorbijgangers in de war.

Sommigen dachten dat hij een kapper was en anderen dat hij chocolade verkocht.

Het enige dat hem nog op de been hield was de unieke KFC smaak. Hij was ervan overtuigd dat ook Japan hier klaar voor was.

Aan de indeling van het restaurant mocht hij niets veranderen. Dit was de franchise formulier van KFC.

Aan het einde van 1970 stond hij op het randje van zijn faillissement. De verlossing kwam van een non van de nabijgelegen katholieke school.

De school was op zoek naar een kerstman. Okawara  deed er op dat moment alles aan om geld te verdienen.

Hij verzon zelf een liedje en een dansje erbij en hield een bucket met kip vast: ‘Kentucky Christmas, Kentucky Christmas, Happy Happy’. 

Zo stal hij de show op deze school. De kinderen vonden het fantastisch en bovendien waren ze gek op de kip van KFC.

Het was zo’n succes dat ook andere scholen deze KFC kerstman wilde hebben.

Tijdens zijn tweede optreden realiseerde Okawara dat kerst de redding moest worden van zijn KFC restaurant.

Sinds 1930 is kerstmis stevig verankerd in de Japanse samenleving. Er was alleen nog geen duidelijk kerstdiner dat aansloot op deze toch wel Westerse traditie.

Net als de Amerikanen kwamen ook de Japanners niet veel verder kan een kerst kalkoen. 

Okawara liet met zijn allerlaatste geld speciale kerst buckets maken en versierde zijn restaurant.

Dit kerstfeest zou ervoor zorgen dat het restaurant van Okawara populair zou worden en de kerst zou overleven.

Hij verspreidde het nieuws over zijn plan en al snel werd dit opgepakt door de nationale radio. Zij vroegen hem of het eten van KFC kip ook een traditie was in het buitenland.

De jonge ondernemer kon deze kans niet afslaan en antwoordde volmondig ja.

De kerst promotie redde zijn bedrijf.

Sterker nog, in 1973 had KFC Japan 75 vestigingen. Direct de grootste fastfoodketen op dat moment in Japan.

In 1986 waren er al meer dan 600 vestigingen in Japan en was Okawara CEO van KFC Japan geworden.

Inmiddels eten iedere kerst massa’s Japanners kip van KFC. Een samenspel tussen een smaak waar Japanners op zaten te wachten en de creativiteit van een jonge ondernemer.

Als het water je aan de lippen staat komt je tot de meest creatieve oplossingen.

Heb jij het ook zwaar in deze tijden? Laat mij je dan helpen met het besparen op de uitgaven van je huurkosten.

Een service kantoor is een perfect alternatief.

Je bedrijf is gevestigd in 1 van onze mooie gebouwen, je telefoongesprekken worden aangenomen en je ontvangt een berichtje wie er heeft gebeld. Je post wordt gescand en open je waar en wanneer je wil.

Heb je toch kantoorruimte nodig dan is er altijd een geschikte ruimte beschikbaar.

Wil jij het nieuwe jaar ook starten met besparen vraag dan een offerte aan. Binnen 1 minuut heb je een offerte op maat in je mailbox. Binnen een kwartier ben je up and running.

Heb je nog geen offerte maak er dan 1 via https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/

Maak er een mooie dag van!

Florentijn van den Bos

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 29 december 2020