4 stappen om een eigen bedrijfsvisie te creëren

Het runnen van een bedrijf vergt meer dan een aanpak van dag tot dag. Je moet een duidelijk idee hebben hoe je jouw bedrijf over tien jaar ziet – jouw eigen “North Star” die niet alleen jou inspireert, maar ook jouw team. Als je iets wilt bereiken en verlangt dat jouw team je daar naartoe volgt, is het essentieel het eerst te visualiseren. Je kunt geen goede leider zijn zonder bedrijfsvisie.

Bedrijfsvisie

Bedrijfsvisie essentieel voor jouw succes

Het probleem is dat de meeste mensen te druk zijn met het aanpakken van dagelijkse uitdagingen in plaats van een stapje terug te doen en te kijken wat ze doen en waar ze naartoe willen. Begraven onder de dagelijkse druk van het runnen van een bedrijf, kunnen de meeste eigenaren van kleine bedrijven amper een half jaar vooruitdenken, laat staan tien jaar. ADD Business Point geeft je in deze blog vier eenvoudige stappen om jouw bedrijfsvisie over tien jaar in beeld te brengen. Deze tips helpen je de beste koers uit te zetten om die bedrijfsvisie te bereiken en uiteraard jouw team te inspireren om jou te helpen en te volgen.

Stap 1 – Waar sta jij over 10 jaar?

Stel je voor dat het tien jaar verder is. Noteer alle bijzonderheden hoe jouw bedrijf eruit zal zien. Er zijn geen goede of foute antwoorden. Het gaat erom dat je leert jouw visie van je bedrijf in de toekomst te creëren. Waar wil je heen en hoe jij wilt dat het eruit ziet. Maak je geen zorgen over de vraag of het daadwerkelijk zo zal zijn.

Noteer bijvoorbeeld de volgende punten:

  • Uit hoeveel teamleden bestaat jouw team?
  • Vanuit welke locaties werk je?
  • De producten en diensten die je aanbiedt
  • Hoe jouw bedrijf is gestructureerd
  • Wie jouw ideale (potentiële) klant is
  • Hoe groot jouw afzet is
  • Hoe jouw eigen leven eruitziet en hoe betrokken jij bent bij de dagelijkse gang van zaken.
  • En als je niet meer betrokken bent, wat doe je dan?

Stap 2 – Waar sta jij over 5 jaar?

Zodra je de tienjarige visie op schrift hebt staan, ga je vijf jaar terug. Over vijf jaar, waar moet jij zijn om op schema te liggen om de tienjarige doelstelling te halen? Gebruik dezelfde details en schrijf ze op. Vragen die jij jezelf kunt stellen in deze toekomstvisie zijn:

  • Uit hoeveel personen bestaat jouw team?
  • Bezit je de helft van de locaties die je voorziet in tien jaar tijd? Of heb je een andere groeicurve in gedachten?
  • Bied je dezelfde producten en diensten aan als nu? En zijn dit dezelfde als over tien jaar?
  • Heb jij over 5 jaar al jouw ideale klanten gevonden? Of is er een tussen klant?
  • Maak je de helft van de afzet die je over tien jaar wilt doen? Of heb je een andere groeicurve in gedachten?
  • Ga je nog steeds elke dag naar je werk? Hoe ziet jouw eigen leven eruit over vijf jaar?

Stap 3 – Waar sta je over 3 jaar?

Nu dat jij jouw vijfjarige visie hebt gemaakt, ga je terug naar de driejarige bedrijfsvisie. Stel dezelfde vragen als hiervoor en denk na of jouw driejarige visie jouw vijfjaarlijkse visie ondersteunt. Bent je op de goede weg? Waar moet je zijn om jouw vijfjarige doelen te bereiken?

Tip 4 – Formuleer je bedrijfsvisie voor komend jaar

Tot slot, draai het script helemaal om nu. Je gaat scherp naar het eerstkomende jaar te kijken – met jouw tienjarige bedrijfsvisie in het achterhoofd. Dus vraag jezelf af: waar moet ik volgend jaar zijn om op schema te zijn om mijn driejarige visie te bereiken? Gebruik dezelfde criteria en zorg ervoor dat het zo specifiek mogelijk is. Formuleer je doelstellingen altijd SMART zodat je ook kunt meten of je op de juiste weg bent.

Top-Down zorgt voor een juiste focus voor jouw bedrijfsvisie

Het is heel lastig om ver vooruit te denken, maar alleen op korte termijn een bedrijfsvisie ontwikkelen zal je niet brengen waar je uiteindelijk wilt staan. Door top down te werken, heb je al jouw doelstellingen reeds vastgesteld. En met een zeer specifieke schets van jouw bedrijfsvisie van een jaar, drie jaar, vijf jaar en tien jaar. Als je dit hebt kan je beginnen het maken van een plan en structuur voor jouw bedrijf die je naar elke mijlpaal brengt.  Je kunt (en moet) deze bedrijfsvisie en de structuur ervan delen met jouw team. Inspireer hen om jouw voorbeeld te volgen. Je kunt ook periodieke controles invoeren en kijken of je op het juiste pad bent om jouw doelstelling te bereiken. Zo niet, dan heb je een goed idee wat bijgesteld of aangepast dient te worden- zonder de focus te verliezen.

De waarheid is, dat als je gewoon doorgaat met je dagelijkse activiteiten en hoopt dat je op een dag terechtkomt waar je wilt zijn, de kans groot is dat dit niet gebeurt. Tachtig procent van de nieuwe bedrijven zal de eerste vijf jaar niet overleven – en veel van hen vallen ten prooi aan hun eigen functionele bijziendheid. Plan in plaats daarvan waar je wilt zijn en gebruik een bedrijfsvisie om je te begeleiden. De tijd vliegt als je een koers hebt uitgezet.

Bespaar kosten met een Service Kantoor

Voor veel bedrijven is omzet een belangrijke pijler. Wist je dat het huren van een eigen kantoor vaak niet nodig en erg duur is? Een Service Kantoor dienst van ADD Business Point kan je helpen om de kosten te verlagen en je winst te verhogen. Je huurt alleen de kantoorruimte wanneer jij deze echt nodig hebt. Daarnaast heb je ook nog eens de gelegenheid om op één van de 30 landelijke locaties te werken. Waar het jou het beste uitkomt. Maak je geen gebruik van de ruimte? Dan betaal je er ook niet voor. Gemakkelijk én eenvoudig.

 

Submit your comment

Post Comment