Chatbot, chatbot aan de wand, wie is de mooiste van het land?

Chatbots zijn een geweldige manier om klantenservice aan te bieden. Ze beheren al 80% van de interacties met de klantenservice en tegen 2022 zullen ze naar schatting maar liefst 90% afhandelen.

Chatbots gebruiken kunstmatige-intelligentie-algoritmen om informatie uit eerdere gesprekken en gegevens uit het verleden te verzamelen om vragen van de gebruiker te beantwoorden. Hierdoor kunnen ze andere potentiële producten of diensten voorstellen die aan de behoeften van de gebruiker kunnen voldoen.

Chatbots worden niet alleen gebruikt voor klantenservice, maar ook voor andere vormen van automatisering, zoals marketing of softwareontwikkeling. Ze kunnen worden geprogrammeerd met scripts en andere programma’s om taken uit te voeren die specifiek zijn voor de branche waarin ze thuishoren.

Bots kunnen gekarakteriseerd worden als software die gebruik maakt van machinaal leren via kunstmatige intelligentie (AI) om een slim gesprek met de gebruiker te stimuleren via een conversatie-interface zoals een chat. Vandaag evolueren deze kunstmatige intelligentiesystemen die met mensen communiceren via messaging, tekst, of spraak, en worden ze een noodzaak in bepaalde industrieën.

Alle grote jongens op dit gebied, zoals Google, Apple, Microsoft, Amazon, Slack, enz. bouwen bots.

Enkele weetjes over chatbots

ELIZA is de allereerste chatbot. Die werd ontwikkeld door MIT-professor Joseph Weizenbaum in de jaren 1960. ELIZA kon met mensen “interageren” zoals een psychotherapeut dat zou doen.

Volgens Phil Libin, oprichter van Evernote, hebben chatbots evenveel potentieel om de markt te veranderen als de eerste iPhone dat deed.

Hubspot’s mede-oprichter Dharmesh Shah gelooft dat chatbots een nog grotere sprong in software zullen zijn dan de wereld meemaakte met de verschuiving naar web-gebaseerde software.

De 2 populairste manieren om een gesprek met een chatbot te beginnen zijn “Hi” en “hallo”, volgens Dashbot.io, een aanbieder van bot-analyses.

Volgens Grand View Research zal de wereldwijde chatbot markt tegen 2025 goed zijn voor $ 1,23 miljard, met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 24,3%.

Volgens TechRepublic is 50% van de bedrijven bereid te investeren in automatisering om te helpen bij de klantenservice.

Ray Kurzweil, een pionier op het gebied van natuurlijke taalverwerking en momenteel werkzaam aan chatbot projecten bij Google, zegt dat chatbots tegen 2029 in staat zullen zijn de Turing Test te doorstaan en niet van mensen te onderscheiden te zijn. De Turing test werd in 1950 door Alan Turing ontwikkeld. Hij test hoe een machine in staat is intelligent gedrag te vertonen dat gelijkwaardig is aan, of niet te onderscheiden is van dat van een mens.

Volgens INC42 zal ‘zoeken op het web’ spraakgestuurd worden en zullen de huidige op tekst gebaseerde zoekmiddelen in de komende jaren waarschijnlijk overbodig worden. Op AI gebaseerde spraakcommunicatiemiddelen, interactieve chatbots en IoT-apparatuur zijn de toekomst van de automatisering.

De sectoren financiën, gezondheidszorg, onderwijs, reizen en onroerend goed profiteren het meest van chatbots.

Chatbots zullen een groter deel van ons dagelijks leven worden. Ze worden nu al gebruikt om persoonlijke taken en dagelijkse activiteiten te stroomlijnen, zoals e-learning, ouderschap, en fitness. Chatbots zijn de meest innovatieve oplossing geweest om de kloof tussen onderwijs en technologie te overbruggen.

Volgens LivePerson onderzoek onder 5.000 consumenten in 6 landen, denkt wereldwijd 38% van de consumenten positief over chatbots, en kijkt slechts 11% negatief tegen chatbots aan. De rest 51% staat neutraal tegenover chatbots.

Volgens eMarketer kiest 29% van de mensen online chat- en messaging apps als een manier om contact op te nemen met retailers bij het nemen van een aankoopbeslissing.

40% van de door HubSpot ondervraagde mensen beweert dat het hen niet kan schelen wie of wat hen helpt.

13 Volgens Mindshare wil 75% van de consumenten weten met wie of wat ze praten, een mens of een chatbot?

56% van de consumenten wereldwijd zegt nog steeds liever met een mens te chatten dan hulp te krijgen van een chatbot, volgens Business Insider.

Volgens het DigitasLBi rapport zou 73% van de Amerikanen een chatbot van een bedrijf niet meer gebruiken na een slechte ervaring.

ChatBots zijn razend populair in China. De gemiddelde gespreksduur is 23 gesprekken per sessie in China. Ter vergelijking: het gemiddelde gesprek per sessie voor bijna elke andere plaats in de wereld is 1,5 – 2,5.

Tegen 2022 zal 70% van de bedienden zich dagelijks met chatbots bezighouden.

Volgens 31% van de bedrijfsleiders zullen hun bedrijven de meeste impact krijgen van virtuele persoonlijke assistenten, meer dan van welke andere oplossing met AI dan ook, zo staat te lezen in een PwC boekje.

Voorlopig zijn mannelijke en vrouwelijke bots het meest zichtbaar. Het evenwicht tussen mannen en vrouwen is echter nog aan het veranderen.

Sommige van de populairste chatbots zoals Siri, Alexa, en Cortana identificeren zich als geslachtloos. Alexa noemt zichzelf “vrouwelijk van karakter”. Siri beweert dat ze “geslachtloos” is.

Automatisering en het jezelf zo makkelijk mogelijk maken is de juiste aanpak, en een goede start is om de bedrijfspost op punt te zetten.

Ben je nog niet bekend met die service, neem dan een kijkje op Mogelijkheden – Add PostAdd Post.

Florentijn van den Bos::Flex4You

Submit your comment

Post Comment