De grote jongens vallen wel om

Het lijkt erop dat juist de grote bedrijven in de problemen komen en niet de kleintjes.

Recent 2 grote faillissementen, D-Reizen en de Kijkshop. En nieuwskoppen melden dat KLM technisch ook failliet is.

Daarentegen is het uitgesproken aantal faillissementen nog steeds historisch laag.

De reisbranche krijgt natuurlijk ook harde klappen maar tot op heden weet iedereen met de steunmaatregelen nog aardig vol te houden.

Veel bedrijven hebben nog aardige reserves en teren daar nog even op in. Maar dit kan niet blijven duren.

Het is ook maar de vraag wat voor een domino-effect heeft het faillissement van D-Reizen op andere kleinere ondernemingen.

D-Reizen is in de afgelopen decennia een niet weg te denken reisbureau geweest dat toch internet goed heeft weten te overleven.

D-Reizen was nog het enige echt grote reisbureau dat over was. Alle anderen hebben de onlineslag niet weten te overleven of zijn overgenomen door deze reisorganisatie.

Kijkshop is al een keer eerder onderuitgegaan maar dit betrof de fysieke winkels. De naam Kijkshop was overgenomen en had helemaal niets van doen met de winkels.

Ondanks dat kunnen meer dan 4.000 mensen wel fluiten naar hun geld en bestellingen. Dat is niet goed voor het vertrouwen in de webwinkels.

Wat er nu exact is gebeurd vertelt het verhaal nog niet maar het lijkt mij sterk dat dit iets te maken heeft met Corona. Juist webwinkels gaan als de brandweer.

Wat nu als je wordt geconfronteerd met het faillissement van je eigen bedrijf?

Je hebt jaren hard gewerkt aan de business en iemand doet een poging de stekker eruit te trekken. Ondanks dat het een moeilijke tijd is voor veel ondernemers moeten we elkaar wat ruimte geven daar waar mogelijk.

Sinds de nieuwe wetgeving WHOA er is wordt het wel wat makkelijker om een faillissement te voorkomen.

Het is wel zaak je administratie op orde te hebben en een winstgevend bedrijf over te houden na een volledige herstructurering.

Inmiddels hebben de eerste bedrijven gebruik gemaakt van deze regeling en lijkt het erg goed uit te zien.

Het is wel van belang dat je een buffer hebt om de kosten die de WHOA met zich meebrengt te kunnen betalen. Je moet ook je crediteuren, bank en belastingdienst wel geld geven om ervan af te komen.

Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in deze regeling en zal er de komende weken ook nog tijd aan besteden.

Het doel is naar een eenvoudige handleiding toe te werken zodat wanneer je gebruik zou moeten maken van deze regeling je snel kan schakelen.

Krijg je een faillissementsaanvraag in de bus dan is het zaak snel te schakelen om gebruik van deze regeling te kunnen maken.

Zie je al iets aankomen zorg dan dat je een plan van aanpak klaar hebt liggen.

Een grote kostenpost voor bedrijven is het huren van kantoorruimte.

Misschien wil je tegelijk van wat personeel af en heb je dus een stuk minder kantoorruimte nodig of misschien wel helemaal niet nodig.

Ons servicekantoor is dan een veel betere oplossing.

Je bedrijf is gevestigd op 1 van onze locaties en je kan een werkplek gebruiken op de tijden dat je deze ook daadwerkelijk nodig hebt.

Wat ook makkelijk is, is het vastleggen van je werkplekken op vaste dagen of dagdelen. Altijd je eigen werkplek gegarandeerd in de ruimte die jij wilt hebben.

Op deze manier bespaar je per direct veel geld en je bent enorm flexibel.

Je werkplek kun je tot 24 uur vooraf nog annuleren. Handig in geval van ziekte bijvoorbeeld. Vakanties plan je niet in, deze kosten bespaar je ook.

Zo’n deelkantoor is een uitermate geschikte aanvulling op het thuiswerken van jezelf of de mensen die voor je werken.

Wil jij ook een zien wat een servicekantoor voor jou kan besparen, vraag dan een offerte aan via https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/.

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment