De ouwe designer en z’n blauwe logo’s

Dat we als consumenten makkelijk beïnvloedbaar zijn is niets nieuws natuurlijk. Een van de vele manieren waarop marketing mensen beïnvloedt, is via kleuren. Kleurenpsychologie wordt al tientallen jaren in de marketing gebruikt. Dat komt doordat kleur emoties kan oproepen, mensen bepaalde dingen kan laten voelen, en zelfs herinneringen kan oproepen.

Wat betekent dit voor marketeers? Het betekent dat geen enkel ander vormgevingselement de macht heeft om je marketinginspanningen te maken of te breken dan kleur. 

Je moet weten hoe verschillende kleuren je publiek beïnvloeden, welke kleuren in bepaalde ruimten moeten worden gebruikt en hoe je kleur strategisch kunt gebruiken om de gewenste resultaten te bereiken.

Hier zijn wat tips over hoe je kleurenpsychologie kunt gebruiken om je marketingstrategie te verbeteren.

De psychologie van ontwerpen: Blauw in Marketing

Blauw staat bekend om zijn vertrouwen en betrouwbaarheid. Het is betrouwbaar, verantwoordelijk, en geestelijk rustgevend.

Om die reden alleen al is het een van de meest geliefde kleuren om te gebruiken door extreem veel bedrijven over de hele wereld.

In marketing roept blauw gevoelens van veiligheid en stabiliteit op. Blauw is ook een favoriete kleur voor veel bedrijven omdat het kan worden gebruikt om een breed scala aan betekenissen weer te geven.

Blauwe logo’s: De kleur voor professionele en betrouwbare merken

Blauw staat bijvoorbeeld voor duidelijkheid, betrouwbaarheid, betrouwbaarheid en zelfs spiritualiteit.

Van blauw is aangetoond dat het een kalmerend effect heeft op mensen. Dit betekent dat het door psychologen als een effectief hulpmiddel is gebruikt om patiënten met angst- of stemmingsstoornissen zoals depressie of bipolaire stoornis te helpen.

Wat maakt een merklogo succesvol?

Een logo-ontwerp is niet zomaar een afbeelding. Het is het symbool van de identiteit van het bedrijf. De betekenis en kracht van het logo zijn belangrijke factoren die het tot een succes maken.

Een logo is een grafisch element, meestal in de vorm van een eenvoudig ontwerp of tekening dat een organisatie of product vertegenwoordigt. Logo’s worden gebruikt om organisaties en producten te identificeren, vaak in combinatie met andere identificerende ontwerpen zoals een wapenschild of een embleem. Ze kunnen ook worden gebruikt om goederen en diensten te promoten of te adverteren.

Het woord “logo”, mocht je de lessen geschiedenis vergeten zijn. is trouwens afgeleid van het Griekse “logo” (λογος), wat “woord” of “spraak” betekent.

Bij het kiezen van kleuren voor een logo zijn er veel factoren waarmee je rekening moet houden:

– De betekenis van de kleuren en hoe ze door verschillende culturen geïnterpreteerd kunnen worden.

– Of de kleur beschikbaar is als drukinkt of niet.

– Hoe de kleur er op verschillende achtergronden en apparaten uit zal zien.

– De kleurencombinaties die goed samengaan en die welke niet.

– Welke kleuren goed passen bij de naam of slogan van je bedrijf.

Er zijn drie belangrijke kleurenschema’s waaruit je kunt kiezen: monochromatisch, analoog en complementair.

Monochromatische schema’s gebruiken verschillende schakeringen van één kleur om een samenhangend geheel te vormen.

Analoge schema’s gebruiken twee of drie kleuren naast elkaar op het kleurenwiel. Complementaire schema’s gebruiken twee tegenover elkaar liggende kleuren op het kleurenwiel.

Je kunt ook een niet-traditioneel schema kiezen dat zwart en wit gebruikt of een dat veel verschillende kleuren in een abstract patroon gebruikt.

Hieronder een overzicht van de vijf belangrijkste kenmerken van een succesvol logo:

  • Eenvoudigheid: Als het logo niet eenvoudig is, dan wordt het moeilijk om het te onthouden. Het moet dus eenvoudig zijn en niet te veel details bevatten. Bovendien moet het design afgestemd zijn op de doelgroep waarvoor het bedrijf product of dienst aanbied.
  • Kwaliteit: Een logo moet uiteraard van goede kwaliteit zijn. Het moet mooi ogen en een goede indruk maken op de doelgroep. Dus niet te veel details, maar wel duidelijk en helder. Dat is waar het bij ons om draait: het ontwerpen van duidelijke, heldere en herkenbare logo’s die echt iets vertellen

Welke kleuren je maar voor kiest, en welke vector of lettertypes, na enige tijd operationeel zijn komt de rest wel vanzelf.

Altijd een uitstekende balans vinden tussen eenvoud en kracht is niet alleen maar aan je logo besteedt, maar ook aan de producten en diensten die je aanbiedt.

Wij houden het graag simpel, en recht voor de raap! Zo ben je na een, twee, drie gesetteld met je postadres!

Had je je bedrijf ook willen inschrijven bij de Kamer van Koophandel, dan kies je voor een servicekantoor en kan je op onze site terecht voor de laatste tarieven!

Fijn weekend!

Florentijn van den Bos : : ADD – Flex4You

Submit your comment

Post Comment