Deel 1: my favourite, Five Guys

Tot aan het nieuwe nieuwe jaar stuur ik je een 10 luik aan verhaaltjes over restaurants.

Niet zomaar een restaurant maar populaire fast food ketens.

Waarom?

Commercieel gezien zijn het ijzersterke concepten en veel van hun hebben schitterende ondernemersverhalen.

Ik hoop dat je er iets uit kan halen.

Vandaag mijn meest favoriete fast food restaurant

Niet heel dik gezaaid in Nederland maar wat mij betreft ronduit het beste fast food restaurant ever.

Geen drive thru maar alleen het restaurant in de binnensteden. Maar dat wel de echt grote steden.

Ook dit is een franchise model. Maar wel eentje die enorm groeit. Tussen 2006 en 2012 groeiden ze met 792%. Ten opzichte van hun concurrenten is dat huge.

In 2012 halen ze hun eerste miljard dollar omzet.

Het concept van deze 5 gasten is echt zo goed doordacht. Dat zijn alle concepten wel in deze reeks. Maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit.

En dat proef je.

Het bedrijf is overigens niet door 5 gasten opgericht. De oprichter, Jerry Murrell, had 4 zoons. Samen dus 5. Later kwam er nog een zoon bij en heeft hij zijn eigen naam laten vallen.

Hoe dit bedrijf is ontstaan is ronduit geweldig. Ze hebben een lange en moeilijke weg afgelegd.

En net als wij allemaal veel te snel willen gaan met de business.

Dit bedrijf is met recht : The American Dream”.

Tot op de dag van vandaag hebben alle familieleden nog steeds een prominente rol in het bedrijf.

Daarom heb ik ook veel tijd gestopt in het schrijven van dit artikel. Ik ben achter feiten gekomen die niet op straat liggen.

Als je bij de Five Guys komt valt het direct op dat je de volledige keuken kan zien. Geen fast food restaurant doet ze dat na.

Als je goed kijkt zal je opvallen dat alle medewerkers het enorm naar hun zin hebben. Ze lachen, zijn vriendelijk en gebruiken geen timer. De burgers worden op gevoel gebakken.

Om dit te bereiken zijn de hamburgers in de loop van de tijd dunner geworden. Niet zo dun als bij Mc Donalds, maar een stuk dunner als het oorspronkelijke plan.

In het verleden hebben ze nooit bezorgd. Door de opkomst van allerlei bezorgdiensten zoals Thuisbezorgd en Uber is het wel mogelijk je zakje voer thuis bezorgd te krijgen.

Een van de grootste problemen waar ze tegenaan liepen bij de groei van het bedrijf waren de broodjes.

De bakker die ze maakte kon de aantallen niet meer aan dus hebben we dit uitbesteed.

Deze wat zoetige broodjes kwamen van Brenner’s, een bakkerij in Alexandrië. Toen deze stopt met het bakken van deze broodjes zijn ze zelf de broodjes gaan maken.

Maar ook dit liep als snel spaak vanwege de enorme aantallen die gemaakt moesten worden. Vandaag de dag wordt broodjes bakken volledig uitbesteed en houdt de jongste zoon van 1 van de oprichters toezicht op de kwaliteit.

Dit komt ook omdat de broodjes een enorme kostenpost zijn.

Dus ook hier zie je dat het eenvoudig is je business bij een ander over de schutting te gooien. Maar wel blijven opletten of de kwaliteit goed is!

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je de core business altijd zelf onder controle blijft houden. Dit kan je bereiken door zelf werkzaamheden te doen of door uit te besteden aan verschillende onafhankelijke bedrijven of zzp-ers.

Op deze manier blijf jij in controle over je business model.

Een grappig detail van hun frietjes is dat er in het restaurant een bordje staat waar de aardappelen vandaan komen.

Volgens mij komen ze in Nederland en België steeds van dezelfde boer uit Lelystad.

Deze frietjes zijn echt top.

Ze komen ook in zakken aan van Five Guys en staan gewoon in het restaurant.

Dus inderdaad geen diepvries frieten. Alles wordt vers gemaakt. Ook de hamburgers!

Hier het grote geheim van het bakken van de perfecte frieten.

Ze worden dus met de hand gesneden, wel met een mechanische apparaatje. De schil blijft erom zitten. Dit eet je dus op.

Gedurende 3 minuten krijgen ze een extreme wasbeurt om extra zetmeel kwijt te raken en worden ze twee en een halve minuut voorgekookt en laten ze de frietjes afkoelen.

Eenmaal besteld eindigen ze met twee tot 3 minuten in de frietpan en worden ze na 15 keer te zijn afgeschud aan de klant geserveerd.

Hun frietjes worden gebakken in pindaolie om ze zo gezonder te maken.

Gezonder?

Het eten hier is niet gezond. Laten we dat vooropstellen. Alleen al het broodje bevat 260 calorien en 9 gram vet.

Omdat je de hamburger volledig zelf kan samenstellen kan je het ook zo wild maken als je zelf kiest.

Zelf zeggen ze dat je 250.000 manieren kan vinden om je burger te bestellen. Volgens mij heeft McDonald er maar 11.

Dit is direct ook een unieke eigenschap van deze fastfoodketen. Nergens kan je zelf je burger met zoveel soorten samenstellen.

Om dit alles te maken kost het wel even tijd. Daarbij komt dat het er ook enorm druk kan zijn.

Om het wachten te verzachten kan je pinda in de dop pakken. Ook deze zakken staan opgestapeld in de restaurants.

Dit is het concept maar wat mij betreft is het iets too much. 

In de tijd dat je staat te wachten en je bakje pinda’s leeg knaagt kan je beter verdiepen in de frisdrankmachine.

De Coca Cola machine heeft maar liefst 127 verschillende maken.

Je krijgt al een flinke hamburger, daar komen nog frietjes bij en nog een extra flinke schep met friet. Helemaal gratis.

Als je voor deze caloriebom ook nog pinda’s gaat eten dan blijft er bij mij niet veel ruimte over om dit allemaal te verorberen.

Wat nog een gedurfde strategie is, is het hanteren van verschillende prijzen per vestiging. Zakelijk gezien een verantwoorde keuze maar de klanten worden er niet altijd blij van.

Als de tomaten ineens duurder worden door bijvoorbeeld een mislukte oogst dan wordt je hamburger per direct duurder.

Alles is vers dus je merkt het direct aan de prijs.

Zelf heb ik gekozen voor 1 prijsstrategie. Of je nu in Amsterdam of in Goes zit met je bedrijf. Maakt niet uit.

Gezien de hoeveelheid vestigingen kan het prijsverschil door het gemiddelde worden opgevangen. Het gaat M om de grote getallen maar je naar moet durven kijken.

Bij deze franchise onderneming is dat lastiger. Iedere franchisenemer moet zijn eigen broek ophouden en er valt dus niet heel veel te middelen.

De Five Guys maken geen reclame meer. Dit budget investeren ze om mystery shoppers in te zetten.

Aan de resultaten hiervan hangt een enorm beloningsprogramma. Iedere week opnieuw.

Vind ik dit zelf een briljant idee.

Zelf besteed ik ook geen euro aan advertentiekosten maar wel veel tijd en geld aan het creëren van content.

Het idee van de mystery shoppers ga ik ook eens overwegen. Wat ook goed werk is een “onafhankelijk” onderzoek laten doen zoals Lidl dat doet voor hun groente- en fruitafdeling.

Er is over dit bedrijf nog zoveel meer te vertellen maar dat wil ik je niet aandoen op eerste kerstdag.

Dit bedrijf is echt uniek in zijn soort en blijft hier ook consequent aan vast houden.

Mijn bedrijf doet ook al sinds de oprichting 12 jaar geleden steeds hetzelfde. Wel met kleine veranderingen maar de basis is identiek.

Wil jij ook onderdeel uitmaken van dit beproefde concept en je bedrijf registreren op een van onze locaties?

Regel dit dan nog in 2020, dan kunnen we een mooie deal maken voor het nieuwe jaar.

Heb je nog geen offerte maak er dan eentje op https://www.addbusinesspoint.nl/offerte/

Fijne kerstdagen!

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment