Deel 23 – De kracht van nee

Deel 23 van mijn verhaal over de lessen die ik van mijn levenscoach Eden heb geleerd.   

Anderhalf jaar lang heeft deze mateloos krachtige vrouw aan mijn zijde gestaan en mij heel veel levenslessen bijgebracht en inzichten gegeven. Iedere woensdag neem ik je weer mee in deze mooie reis.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Nee zeggen.

Ik weet niet hoe jij het ervaart om nee te zeggen maar mij ging dat altijd slecht af. Er was altijd wel een reden om iets wel te doen en dus geen nee te hoeven zeggen.

Na heel veel wijze lessen heb ik mij uiteindelijk kunnen aanleren dat NEE zeggen jou maar ook de persoon die de vraag stelt verder kan helpen. Ondanks dat dit vaak op het eerste gezicht helemaal niet zo lijkt.

Je kent dat wel. Een collega of een klant doet je een verzoek terwijl je weet dat je dit niet wilt doen.

En toch ga je weer mee in het verhaal. Je zegt weer JA.

Maar waarom doen we dat toch steeds weer opnieuw. Maar nog belangrijker hoe kunnen we ertoe komen om toch eens een keer NEE te zeggen?

De kern ligt in het feit dat we de doelstelling van andere boven die van onszelf stellen.

Ja zeggen tegen dingen waarvan we weten dat we ze niet willen of zelfs niet kunnen wordt “hedging” genoemd.

In deze gevallen gebruiken we zinnen als “ik weet het niet”, “misschien”, “we zullen zien”. In werkelijkheid weet je het antwoord allang: NEE

Met deze “hedging” zinnen proberen we ons in te dekken. We hebben er wel de juiste bedoelingen mee, maar we durven geen NEE te zeggen.

Op het werk doen we dat om ons in te dekken zodat we niemand teleurstellen. Als je op je werk te vaak nee zegt dan kan het zijn dat je wordt gezien als dat je de kantjes eraf loopt. Dit kan weer invloed hebben op je volgende functioneringsgesprek. 

We willen allemaal aardig gevonden worden en als de perfecte teamplayer gezien worden.

Op deze manier kan hedging dus behoorlijk negatief voor je gaan werken.

Over het algemeen heb ik er niet zoveel last meer van om steeds JA te zeggen al is het wel verleidelijk, zeker naar klanten toe, om NEE te zeggen.

Althans ik wil tot het uiterste gaan om mijn klanten tevreden te maken. Maar gelukkig heb ik geleerd dat ook NEE tot tevredenheid kan leiden.

Op deze manier is het niet nodig iemand teleur te stellen.

Het gaat helemaal mis als je te veel keren JA hebt gezegd tegen allerlei opdrachten en projecten. 

Op deze manier creëren we valse verwachtingen en kun we de bottleneck in het gehele systeem gaan worden.

Hiermee zorg je dus voor exact het tegenovergestelde resultaat dan dat de verwachting was.

Sterker nog, hedging zorgt juist voor meer werk dat dan weer stress, wrok en frustratie veroorzaakt. Werk je in een team dan tast hedging de reputatie van je team aan en kan leiden tot wijdverbreide rolverwarring.

Een NEE hoeft niet afwijzend te zijn. Een strategisch NEE kan zelfs een krachtig productiviteit instrument zijn en een manier om duidelijke prioriteiten te stellen.

Het kan juist het begin zijn van een doordacht gesprek over werkdruk, prioriteiten van jouzelf of je bedrijf.

Een bewuste NEE draagt juist bij aan je realisme en geloofwaardigheid.

Hierbij is niet alleen van belang dat je NEE zegt maar juist van belang op de manier waarop je NEE zegt.

Breng het respectvol en geef zoveel mogelijk uitleg.

Door uit te leggen waarom je niet aan het verzoek van je medewerker of klant kan voldoen kun je een ellenlang verhaal ophangen. Vaak is dat helemaal niet nodig. 

Door kort, bondig en gemotiveerd je afwijzende antwoord toe te lichten kom je in de meeste gevallen al een heel eind en dwing je zelfs respect af.

Wanneer mensen zich gerespecteerd voelen, zijn ze meestal bereid om samen te werken om een oplossing te vinden die realistisch is en jou of je organisatie ondersteunt.

Zelfs als het gesprek begint met NEE.

Zo is het natuurlijk ook met het al oude kantoren model. Durf ook een NEE te zeggen tegen de volgende verlenging van je huurcontract.

Je legt je weer voor jaren vast zonder dat je weet wat de marktomstandigheden gaan zijn en of je nog wel zin hebt om door te ondernemen.

Een servicekantoor of een virtueel kantoor is een prima oplossing. Inmiddels ben jij en/of je personeel toch al gewend om thuis te werken.

Niet dat dit de ideale oplossing is maar een gulden middenweg wordt door veel medewerkers wel heel erg gewaardeerd.

Kortom, je vestigt je bedrijf op 1 van onze locaties en je plant daarnaast vaste dagdelen of dagen op kantoor in.

Dat kan zijn op het adres van je servicekantoor of virtueel kantoor maar ook op een andere locatie.

Alle onze locaties hebben hetzelfde lage tarief en dezelfde flexibele voorwaarden.

Dit kunnen we zo doen omdat alle kantoren die we aanbieden onder ons eigen beheer staan en wij niet moeten overleggen met een derde over tarieven, voorwaarden en beschikbaarheid.

Neem nu onze locatie in Apeldoorn. Een mooie locatie vlak bij het centrum gelegen en waar je nog gratis kan parkeren ook.

Recent is het pand volledig gerenoveerd waardoor het een eigentijds uitstraling heeft gekregen.

Altijd direct geregeld tegen de beste prijs.

Maak vandaag de eerste stap door een offerte aan te maken via https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/.

OW, ja. Tegen dit voorstel moet je uiteraard JA zeggen!

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment