Deel 4: Febo vs appeltje eitje
Tot aan het nieuwe nieuwe jaar stuur ik je een 10 luik aan verhaaltjes over restaurants.
Niet zomaar een restaurant maar populaire fast food ketens.
Waarom?
Commercieel gezien zijn het ijzersterke concepten en veel van hun hebben schitterende ondernemersverhalen.
Ik hoop dat je er iets uit kan halen.
Nederlandser wordt het niet in deze reeks, de Febo.
Een kleine franchise onderneming die zich alleen op de Nederlandse markt richt en zo’n 70 vestigingen heeft.
Wie kent Febo niet? De snackbar met deurtjes. Volledig self supporting.
Spreek mij wl heel erg aan. Een volledig te automatiseren model waarbij klanten de voorkant helemaal zelf afwikkelen.
Een nog volledig corona proof ook!
Beetje jammer dat er geen hond meer in de winkelstraten loopt inmiddels. Het eten halen uit de luikjes is dan ook nagenoeg stilgevallen.
Maar Febo heeft niet stilgezeten de afgelopen jaren. Net als andere Fast Food keten profiteert Febo ook mee van de bezorgdiensten zoals Thuisbezorgd en Uber.
Je kan dus zonder problemen je Febo snacks thuis laten bezorgen. Niet in alles steden overigens.
Ik ben er geen voorstander van. Friet in zak is een totale afknapper. Het is gewoon niet zo lekker meer als dat je het ter plaatse opeet.
Sinds 2017 heeft Febo ook een drive through geopend, inmiddels meerdere. Hier loopt de business gewoon door. Wat zeg ik, beter dan ooit.
Wat Febo echt uniek maakt tov de doorsnee snackbar is dat alles echt vers wordt bereid in eigen beheer.
Alle snacks worden in de ochtend gemaakt en gaan in de loop van de dag naar de locaties toe.
Van dit staaltje logistiek kan menig ondernemer nog iets leren. Alle processen moeten volledig op elkaar zijn afgestemd om alle snacks op tijd bij de locaties te krijgen.
Tot 4.00 kunnen de filialen hun orders doorgeven om rond 6.00 de productie te laten starten. In de loop van de ochtend wordt alles uitgeleverd.
Hoe vers wil je het hebben?
Maar ja, hoe gezond is het snacken uit de muur. Het is wel een heel erg laagdrempelige manier om snel iets te snacken.
Er wordt een alternatief uitgerold in Nederland: Appeltje eitje.
De Febo voor groente en fruit. Het gezonde alternatief dus.
Nog geen thuisbezorging en drive through. Maar wel alleen maar gezonde dingen.
Appeltje eitje zit nu alleen nog maar in Gelderland. Wat de plannen zijn voor de toekomst is mij niet duidelijk geworden.
Ik zou zeggen knallen met dit concept.
Met name omdat alles achter de deurtjes beter houdbaar is. Een snack kan je maar een beperkte tijd laten liggen.
Sap in een flesje houd het wel een paar dagen uit. En uit dat ei komt ook niet zomaar een kuiken gekropen.
Wat het helemaal mooi maakt is dat de tussenhandel wordt overgeslagen. De boeren leveren direct vanuit hun voorraad aan de winkels.
Op deze manier kunnen de boeren een mooie prijs krijgen voor hun producten. Al zal deze afzet maar een fractie zijn van hun productie.
Op deze manier blijft kleinschalig boeren wel een optie voor groente en fruit.
Even een uitstapje naar iets anders dan het onderwerp maar ik vond het te mooi aansluiten met het doel: Ondernemerschap.
Appeltje eitje is wat mij betreft een top voorbeeld van ondernemers die inspelen op veranderende markten om zo hun hoofd boven water te houden.
Allebei de concepten zijn uniek op specifieke onderdelen.
Maar wat maakt jou uniek met je bedrijf?
Waar je in ieder geval in kan gaan uitblinken is een mooie kantoorlocaties maar dan voor een appel en een ei…die is leuk in dit artikel 🙂
Wil jij in het nieuwe jaar in een mooi kantoorgebouw van start gaan vraag dan een offerte aan: https://www.addbusinesspoint.nl/offerte.
Dan zorg ik dan je nog dit jaar van start kan vanuit je nieuwe service kantoor.
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 28 december 2020