Een gids voor het in dienst nemen van marketeers

Marketeers aannemen is niet gemakkelijk. Waar je bij een software developer wellicht gaat kijken naar het vermogen om problemen op te lossen en bij een verkoper kijkt naar de verkoop resultaten die hij of zij heeft gehaald. Is Marketing altijd een ondersteunende tak. Natuurlijk kan je meekijken in wat er aan uitingen is geweest. Maar hoe weet je of de marketeer de juiste tools inzet voor de doelgroep? Wat vraag je aan iemand om te bepalen of ze het vermogen hebben om het woord te verspreiden over je product? Hoe bepaal je of ze niet alleen potentiële klanten kunnen aantrekken?

Marketeer

Voor veel bedrijven is het interviewen van een marketeer als het interviewen van een advocaat. Je weet dat er enorme verschillen in vaardigheidsniveau zijn, maar je weet niet hoe je ze moet onderzoeken om hun vaardigheden te bepalen. Gelukkig is er wel hoop. Hoewel je ze niet kunt vragen om marketingproblemen op te lossen, is er zeker iets dat je kunt ontdekken. Hebben ze de juiste instelling en vaardigheden om te slagen in jouw bedrijf? In deze blog een lijst van belangrijke kwaliteiten die je zou moeten overwegen. Sommige hiervan kun je direct vragen, bij andere moet je er zelf op komen tijdens het gesprek.

Is de marketeer een sociale media-speler?

Iedereen is van mening dat sociale media erg belangrijk is, maar maakt de kandidaat hier echt gebruik van? Heeft hij of zij een grote hoeveelheid volgers op Twitter? Heeft de kandidaat ervaring met het behalen van 20.000 fans voor een Facebook-pagina? Heeft hij of zij een kwaliteitsvolle blog over marketing? Heeft hij of zij ervaring met het bedenken van een overtreffende blogger campagne? Allemaal zaken die je zelf kunt uitvinden en uitvragen bij een interview.

Kan de marketeer omgaan met soberheid en kleine budgetten?

Traditionele woorden van grote bedrijven zouden zijn ‘’Je moet geld besteden om meer geld te maken’’. Dit is niet langer waar. Als marketeer kan je creatief omgaan met mogelijkheden om tegen minimaal budget toch rendement te genereren. Vraag wat een marketeer zou doen als hij / zij €0,- krijgt. Ga uit van een slecht scenario waar geen geld te besteden is en bekijk waar de creativiteit van de marketeer naar boven komt.

Is de marketeer een klantenliefhebber?

Een startup is volledig afhankelijk van zijn klanten. Het gaat om wat in de praktijk echt werkt. Dat betekent dat de marketingpersoon zoveel mogelijk tijd moet besteden aan het praten met klanten. Als je niet veel klanten hebt, is het hun taak om contact te maken en het gesprek te starten. Het is zelfs hun taak om potentiële klanten te vinden die niet hebben gekocht en met ze in gesprek gaan. Zorg ervoor dat ze zoveel mogelijk uit de klanten krijgen. Dit kan je gebruiken voor het verbeteren van jouw product. Een marketeer hoort dit absoluut als vaardigheid te hebben.

Een marketeer kent nederigheid!

Startup marketing betekent werken met onbekenden. Het product verandert dagelijks en is soms zelfs nog niet helemaal klaar. De definitie van de perfecte klant verandert wanneer nieuwe gegevens verschijnen. Marketingberichten worden verzonnen en weggegooid. En net wanneer je denkt dat je de juiste combinatie hebt, verandert de wereld om je heen. Een marketeer die denkt dat ze de antwoorden heeft, let niet goed op. Iedereen die denkt dat iets van vijf jaar terug nu nog werkt, heeft het totaal mis. Dus je hebt iemand nodig die open staat voor wat hij/zij niet weet.

Bereid zijn voor het leren van details.

Het is een enorme rode vlag wanneer iemand zegt ‘’Elk bedrijf is in wezen hetzelfde in het verkopen van producten’’. Dit is een teken dat de persoon niet geïnteresseerd is in het begrijpen van je markt, je klanten of je product. Dit terwijl de details, het product en de visie van jou als ondernemer extreem belangrijk is in het genereren van markten voor jouw product.

Zoek toewijding aan metingen.

Weinig mensen omarmen metingen en data zoals het zou moeten. Toch zijn statistieken niet het gewilde onderwerp bij alle marketeers. Als je geen marketingcampagne of salesfunnel meet is het eenvoudig om eventuele problemen weg te redeneren en de eer te halen voor eventuele successen. Wanneer je echter meet, krijg je de eer voor de successen, maar de verliezen zijn alleen voor jou. Je bent een startup, dus ‘’falen’’ is alleen een mislukking als je weigert het te herkennen en er iets aan te doen. Natuurlijk zullen de meeste marketinginspanningen niet super succesvol zijn. Dat is oké. Wat niet oké is, is om blindelings verder te gaan in plaats van te identificeren welke te behouden en welke te annuleren. Zoek dus een markteer met toewijding aan metingen.

Zoek een A/B test liefhebber

Een gevolg van meten is een verlangen naar constante testen zoals A/B splits voor advertenties en webpagina’s. Als deze mensen meer van strategievergaderingen houden dan alleen maar ‘’dingen proberen en zien wat het er van wordt’’, is dat een probleem. Het doel is niet degene zijn die met het beste idee kwam. Het is om het beste idee te vinden op alle mogelijke manieren.

Effectiever ondernemen? Bekijk je kosten en kijk waar je kunt besparen

Als ondernemer overweeg je natuurlijk alleen een marketeer aan te nemen wanneer je budget toereikend is en je graag wilt doorgroeien. Wellicht kan je budget vrij maken door simpelweg naar je kosten te kijken. Ben jij als start-up nog gevestigd in een (onnodig) duur kantoorpand? Dan kan een Service Kantoor van ADD Business Point wellicht al flink geld besparen. Als start-up ga je natuurlijk juist veel het pad op, je zit bij klanten in restaurants en café en huurt af ten toe een ruimte. Maar je wilt zijn op de plekken waar beweging is. Met een service kantoor heb je wel een professioneel en zakelijk adres tot je beschikking, maar zonder hoge kosten. Indien nodig reserveer je eenvoudig en snel een flexruimte bij ons online.

 

Submit your comment

Post Comment