Het schandaal van de flesjes water

De handel in gebotteld water is op het eerste gezicht vreemd: water is overal. Waarom zouden we ervoor moeten betalen?  

Maar helaas is de overvloed van water een mythe. Zo sterven er in de ontwikkelingslanden meer kinderen door het drinken van besmet water dan door conflicten, verkeersongelukken of HIV.

Omdat schoon water voor miljoenen mensen een kwestie van leven of dood is, is het Zwitserse Nestlé wereldwijd marktleider in de verkoop van gebotteld water aan de armen in de wereld, waardoor miljoenen worden verdiend als mensen over de hele wereld hun weinige middelen uitputten voor een slokje water. 

De wereldindustrie van gebotteld water is elk jaar $ 7,3 miljard waard en zal naar verwachting de komende vijf jaar met 7,6% groeien, een tempo dat sneller stijgt dan dat van andere populaire dranken zoals bier en wijn.

De winstmarges voor gebotteld water bedrijven zijn aanzienlijk, meestal van 50% tot 200%.

Het is misschien verrassend dat zelfs in een industrie die zo eenvoudig lijkt als flessenwater, de consumententrends en -smaken voortdurend veranderen.

Denk maar aan de explosieve populariteit van vitaminewater in de jaren 2000, of misschien aan de opkomst van flessenwatermerken met strakke, modieuze flesontwerpen in de laatste paar jaar.

De afgelopen jaren is het bewustzijn toegenomen over de negatieve invloed die plastic waterflessen op het milieu hebben. Hoewel de meeste mensen weten dat plastic waterflessen slecht voor het milieu zijn, heeft dit bewustzijn helaas niet geleid tot een aanzienlijke daling van het gebruik van wegwerp-waterflessen.

Maar terwijl de milieu-effecten van wegwerp-waterflessen alleen al voldoende zouden moeten zijn om ons te doen overwegen een herbruikbare waterfles en een waterfilter voor thuis aan te schaffen, zijn er ook andere voordelen te behalen door het dumpen van plastic waterflessen. 

Hoewel het milieu-effect van plastic flessen de meeste aandacht krijgt, zijn er ook andere redenen waarom je zou overwegen op een herbruikbare waterfles over te stappen.

Een van de voornaamste redenen waarom de consument gebotteld water blijft kopen, ongeacht de mogelijke milieu-impact, is de perceptie dat gebotteld water van hogere kwaliteit is, ongerepter water; en er is een reden voor deze misvatting. 

De meeste reclames voor gebotteld water beelden een frisse beek of bergbron uit om het te doen lijken alsof hun gebotteld water zuiverder is dan leidingwater of ander merken gebotteld water. Water dat gebotteld wordt uit speciale bronnen is echter zeldzaam, en het is een feit dat het meeste gebottelde water uit soortgelijke bronnen komt als je gemeentelijke watervoorziening, wat betekent dat er waarschijnlijk niets bijzonders aan je gebottelde water is, behalve de merknaam. 

Sterker nog, bedrijven zoals Aquafina vermelden zelfs nu op de etiketten dat hun water uit openbare bronnen komt.  

Bedrijven in deze sector ontwikkelen voortdurend nieuwe producten en passen hun marketingstrategieën aan in een poging marktaandeel op elkaar te veroveren.

Als je investeerder bent of van plan bent zelf in de sector te stappen, is het verstandig te bestuderen wat de bestaande industriereuzen met succes doen.

Submit your comment

Post Comment