En jij bent het product

Vorige week heb ik een stukje geschreven over je gegeven die op straat worden geslingerd door de Kamer van Koophandel.

Dit maakte toch de nodige reacties los heb ik gemerkt en een bovengemiddeld openingspercentage van deze mail.

Dit motiveerde mij om een documentaire die al een tijdje op mijn lijst stond te bekijken.

Hier is de KvK echt niets bij.

Een bijzonder begin van de documentaire The Social Dilemma. Niemand kan aangeven wat nu echt het probleem is. Stuk voor stuk zitten de “specialisten” met hun handen in het haar.

Het probleem heeft geen naam wordt er ook nog geroepen.

Laten we wel wezen. Er is echt iets aan de hand.

Misschien is het in de documentaire een beetje over de top getrokken. De cijfers die ze noemen liegen niet.

In The Social Dilemma worden verschillende manieren onderzocht waarop sociale media en sociale netwerkbedrijven de menselijke psychologie hebben gemanipuleerd. En dat nog steeds doen.

Ze willen zo aantonen dat social media ons probeert te herprogrammeren.

Het voornaamste doel hiermee is uiteraard; Geld verdienen. Heel veel geld.

Deze bedrijven verdienen onnoemelijk veel geld met in verhouding weinig personeel.

Je krijgt een inkijkje in een wereld die maar heel weinig mensen echt begrijpen.

Ingenieurs die bij deze deze bedrijven hebben gewerkt geven een inkijkje in deze schimmige wereld vol met manipulatie technieken.

Deze Ingenieurs geven zelf toe dat ze niet eens wisten wat de gevolgen waren van de dingen die ze hebben ontworpen.

Hoe gevaarlijk gaat het dan worden. Het kan nog veel erger.

Blijkbaar hebben deze techreuzen software ontwikkeld die zelf steeds slimmer en slimmer wordt. Waar het stopt weet niemand.

En jij bent het product.

Het verwijt aan ons is dan ook dat wanneer we niet betalen voor een product jij het product bent. De adverteerder is de klant.

Jij wordt constant gemanipuleerd met als doel data te verzamelen. De juiste data wel te verstaan. De data die goed uitkomt voor de klanten van deze techreuzen.

Hier worden geen middelen geschuwd.

De techniek gaat ons hierdoor steeds verder overtreffen. Het uiteindelijke doel van deze social media kanalen is een realiteit geloven die ons wordt getoond.

Nog even en we zijn allemaal zo narcistisch als Trump.

De verkiezingen van 2016 kwamen ook nog voorbij in de vorm van Pizzagate.

Hiermee werd duidelijk hoe kwetsbaar social media zijn en zo worden misbruikt.

Nepnieuws en complottheorieën kunnen zonder problemen een weg vinden via deze social media.

Pizzagate eindigd met de arrestatie van huisvader Edgar Welch. Hij had het nieuws over een satanisch pedoseksueel genootschap onder leiding van Hillary Clinton op social media gelezen en dit voor waar aangenomen. Nepnieuws dus.

Er waren helemaal geen kindslaven in pizzeria Comet Ping Pong in Washington D.C.. Het enig slachtoffer was Welch zelf. Van social media wel te verstaan.

Het is zeker wel de moeite waard om deze documentaire te kijken. Je krijg echt spontaan de neiging om al je social media accounts te blokkeren.

Als zelfs al de ingenieurs die die dit mogelijk hebben gemaakt zelf zeggen dat ze er geen gebruik meer van maken en dat ze hun kinderen verbieden of onder zeer strikte voorwaarden social media te gebruiken, dan zegt dat al genoeg.

Na het kijken van de documentaire had ik toch een onbevredigd gevoel.

Er is een probleem geschetst, dat zie ik bij mijzelf ook. Blijkbaar heeft het probleem geen naam. Maar er komt ook geen oplossing. Je moet het doen met de woorden het zal wel goedkomen. Nee, dat geeft vertrouwen.

Dus je kan er niet zoveel mee onderaan de streep. Jij en ik gaan beiden onze social media accounts niet blokkeren en wij blijven het product. En de afnemer van ons surfgedrag de klant.

Hoe doen jij dat in de praktijk?

Heb jij ook menselijke vervoersmiddelen om je omzette maken? Waarschijnlijk niet.

Jouw klanten willen zaken doen met echte mensen. Met jou dus. Zorg dan ook dat je zichtbaar bent en dan je gevonden wordt.

De beste en goedkoopste manier om dit te realiseren is met een service kantoor. Mooi kantoorgebouw, geen hoge huurkosten, wel een lokaal telefoonnummer die 24/7 wordt beantwoord en je post komt in een beveiligde omgeving terecht waar je het kan inzien en downloaden.

Neem nu onze nieuwe locatie in Apeldoorn. Daar heb je al een service kantoor voor €75,- en een virtueel kantoor voor € 25,- per maand. Vraag direct een offerte aan via https://www.addbusinesspoint.nl/apeldoorn/ en ontvang binnen 1 minuut een offerte in je mailbox.

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment