Start up deel 1: Earlie bird

De komende weken schrijft op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.

In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.

Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.

Deze week: Een te vroege lancering van je product

Dat wil je toch echt niet. Je hebt alles tot in de puntjes voorbereid maar de markt is nog niet klaar voor je bedrijf of product.

Dat weet je natuurlijk nog niet vooraf, dat is een les die je later pas zal leren. Als je aan voldoende cash kan komen om dit vol te houden of misschien wel de markt te creëren dan ga je het wel redden. Veel starters zitten niet in die positie.

Een mooi voorbeeld hiervan is bol.com. Dit bedrijf kwam in de eerste instantie niet van de grond. Ze liepen echt vooruit op de markt. Ze stonden op het punt om de stekker uit deze cash verbrander te trekken. Net op dat moment begonnen de cijfers iets te verbeteren.

In 1998 begin bol.com dat staat voor Bertelsman OnLine, met de verkoop van boeken en ook later films.

Het gaat pas echt goed lopen na de verkoop in 2003 voor bol. Vanaf dat moment werden er ook andere producten toegevoegd aan het assortiment.

In die 5 jaar is er heel veel geld door heen gegaan om hetgeen mogelijk te maken wat bol.com nu is: Een online warenhuis waar je nagenoeg alles kunt kopen.

Maar wat kan jij hiervan leren? In basis moet je idee goed zijn. De ellende van zelf iets bedenken of ontwikkelen is dat jij helemaal overtuigd bent van de nootzaak. Doe goed marktonderzoek of de markt er ook op zit te wachten.

Het beste is een onafhankelijk onderzoek te doen zodat je zelf de vragen maakt en hierdoor antwoorden krijgt die wenselijk zijn. Ik heb zelf een keer een onderzoek laten doen door het IMK.

Het maakt het een stuk makkelijk als je al vanuit je huidige werk weet dat dit een succes gaat worden. Maar dan nog is de vraag of je markt er klaar voor is.

Uit goed marktonderzoek kunnen ook mooi ideeën om je product of dienst te verbeteren naar voren komen. Het kost je dan misschien nog iets meer tijd om eraan te sleutelen maar neem die tijd.

Je kan er ook voor kiezen direct met je marketing van start te gaan in een vroeg stadium en going concern aanpassingen doen. Met een dienst is dat wat makkelijk dan met een innovatief product als bijvoorbeeld Tesla maakt.

Hierbij kan je het beste uitgaan van een trechter. Naarmate de lancering vordert wordt de invloed van de markt groter.

Je begin bij vrienden en familie daarna low-profile klanten, innovatieve partners, analisten uit de markt die je gaat veroveren, de media en als laatst high profile klanten. Dit proces kan best wel jaren duren. Doe het goed en grondig dan zal van dit proces heel veel leren.

Je bent namelijk steeds in staat kleine koerscorrecties door te voeren voordat je echt aan je marketing begint, en dus flink geld gaat uitgeven. Zeker als je nog niet helemaal weet hoe je product er uiteindelijk uit moet komen te zien en dus je de markt geschiktheid nog niet zeker weet.

Waar de markt zeker niet op zit te wachten is iemand die alleen maar opschept over zijn producten of diensten. Je marketingstrategie moet zeker niet vooruitlopen op je vermogen om je beloftes na te komen. Een hierin is Tesla dan misschien weer een slecht voorbeeld. Maar anderzijds ze maken het wel steeds waar. Maar je weet nooit wanneer.

Als startup, maar ook als scale up, is het lastig om in te schatten welke voorzieningen je nodig hebt nu en in de toekomst. Misschien blijf je alleen werken maar misschien ga je een hele batterij aan mensen aannemen.

Om geen risico’s te lopen bij de vestiging van je bedrijf zijn de oplossingen van ADD::Flex4you voor starters ideaal. Je gaat geen langlopende contracten aan en de prijzen zijn laag.

Kan je bij de start al je werkzaamheden bij je klanten, thuis of onderweg doen dan is het niet eens nodig om kantoorruimte te huren. Alleen een vestigingsadres is dan voldoen. Wij zorgen er wel voor dat er een werkplek, vergaderruimte of behandelkamer vrij is als je deze echt nodig hebt.

Zie wat wij kunnen doen voor jou als start up of scale up: https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment