Startup deel 10: Geen markt

De komende weken schrijf ik op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.

In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.

Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.

Deze week de laatste in deze reeks: Geen markt

Wauw! Je begin een bedrijf waar geen markt voor is. Toch overkomt het 42%. Jawel tweeënveertig procent! Dit is echt een absurd hoog percentage.

Veel bedrijven die starten denken blijkbaar dat ze het gat in de markt hebben gevonden dat nog geen enkel bedrijf heeft gevonden. In werkelijkheid zijn nagenoeg alle starters een kopie van het reeds bestaande maar het wordt misschien net iets anders uitgevoerd. Niet bepaald een gat in de markt dus. Dat is niet erg maar niet echt onderscheidend, maar zo wordt het wel verkocht aan bijvoorbeeld investeerders…of aan jezelf.

Gedegen marktonderzoek kan je het helpen heb het voorkomen om in deze valkuil te stappen. Markt onderzoek kan je prima zelf doen als je kosten wil besparen. Veel beter is het om een onafhankelijke partij dit te laten schrijven, bijvoorbeeld het IMK. Jij bent al zo enthousiast over je eigen startup geworden dat het geen objectief beeld wordt wat jij gaat schrijven. Zeker als je ook nog investeerders moet gaan overtuigen heeft een onafhankelijk rapport een veel grotere waarde.

Ook als je geen geld op wil halen is het verstandig om een marktonderzoek te laten doen. Je stopt er een hoop van je tijd in en misschien zeg jezelfs wel je baan op of neem je direct mensen in dienst. Grote stappen die je niet wil laten falen omdat achteraf blijkt dat er geen markt is of je op de verkeerde markt aan het opereren bent.

Heb je wel een zak geld op weten te halen dan is dat nog geen garantie voor succes. Er zijn talloze onrendabele startups die miljoenen op hebben gehaald. Soms lijkt er wel een tegengesteld belang te zijn. Hoe meer geld er wordt opgehaald hoe groter de kans is dat een startup faalt.

Dit zou kunnen komen omdat ze zich dan meer richten op de visie, op het aannemen van de “juiste” mensen en succesvol willen lijken in plaats van het bouwen van een product of dienst waar mensen op zitten te wachten én bereid zijn voor te betalen. Ze zitten vaak in veel te grote en dure kantoren waardoor ze bakken met geld verbranden.

Deze fouten wil jij natuurlijk niet maken. Mijn bedrijf kent geen langlopende huurcontracten dus dus je kan eenvoudig op en afschalen als dat nodig is.

En ik heb het je nog makkelijk gemaakt. Als je nog geen kantoor nodig hebt maar je wilt wel de zakelijke uitstraling met je bedrijf van een echt kantoorpand dan heb ik het service kantoor voor je ontwikkeld. Dit service kantoor is echt uniek. Bij het ontwikkelen hiervan, ruim 10 jaar geleden, was ik mijn tijd ver vooruit. Ik heb toen veel onderzoek gedaan naar de vraag maar nog veel meer naar de regelgeving. Wat de concurrent deed was, en is nog steeds niet, volledig binnen de regelgeving.

Met het service kantoor van ADD en Flex4you voldoen je aan de eisen die worden gesteld aan het vestigen van je onderneming in onze gebouwen. Mijn bedrijf heeft ook echte eigen kantoren in deze gebouwen waardoor ten alle tijden een werkplek kan worden gegarandeerd. En dat is nodig. Misschien niet voor jou maar de wetgever wil dit wel.

Hou jij ook niet van langlopende contracten en ben je op zoek naar een oplossing om je bedrijf te vestigen. Kijk dan eens hier https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/. Je zal zien dat flexibiliteit ook niet duur hoeft te zijn.

Zorg dat je de markt niet mist! Succes.

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment