StartUp Deel 2: Klanten?
De komende weken schrijft op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.
In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.
Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.
Deze week: Klanten negeren
Goede start ups praten veel met hun klanten!
Uit onderzoek is gebleken dat alle succesvolle startups veel met hun gebruikers en klanten praten. Ze zijn gepassioneerd door een probleem en proberen dit ook op te lossen en niet alleen hun product bij de klant en gebruiker er door heen te duwen.
Door met je klanten te praten kan je nuttige informatie loskrijgen over de problemen die ze tegenkomen bij je product of dienst maar ook in de markt in zijn algemeenheid of misschien wel bij je concurrent.
Alleen door te praten zal je begrijpen dat er problemen zijn en hoe ze jou of jouw bedrijf ervaren, zo kan je los krijgen waar je klanten bereid zijn voor te betalen.
Maar ja, met welke klant moet je gaan praten? Hoe moet je vragen stellen aan je klant? Komt hij uiteindelijk wel met de waarheid boven tafel of geeft hij sociaal wenselijke antwoorden?
Met klanten praten is ontzettend moeilijk.
Je kan niet zomaar vragen: Is dit een goed idee? Je moet echt wel de diepte in met je klant om tot de juiste antwoorden te komen. Bij iedere vraag moet je je afvragen of de klant niet door jou is beïnvloed om dit antwoord te geven.
De waarheid is het doel en de vragen zijn het middel om alles van je de gebruikers van je product of dienst te weten te komen. Het is een flinke klus die je veel tijd gaat kosten. Maar als je deze tijd neemt heb je goud in handen. Just dig it!
Maar hoe komt het dan toch dat we nog steeds producten ontwikkelen die niemand wil kopen? Het blijkt zo moeilijk te zijn om met je klanten in gesprek te gaan en de juiste vragen te stellen.
Voor mij een herkenbaar stukje. Ik praat graag met mijn klanten, dat is mijn voornaamste taak geworden in de loop van de jaren. Maar hoe kom je echt tot de kern van je business. Het is lastig om de juiste problemen naar boven te krijgen over de inhoud. Iedereen kan wel iets roepen over de prijs, maar dat is niet waar het om gaat. Het gaat om de inhoud. Hoe kan je deze inhoud verbeteren of misschien moet je de inhoud alleen beter zichtbaar maken. Als je klanten niet weten wat je exact doet en allemaal te bieden hebt dan heb je een flinke achterstand.
Voor mij was en is nog steeds hoe kom ik in zo’n gesprek. Een standaard verhaaltje uit rollen is natuurlijk niet het probleem. Maar hoe ga je dieper op de materie in. Hoe hoe ga je echt in gesprek met een klant. Van nature ben ik zo introvert dat zomaar een gesprek aangaan voor mij een hele uitdaging was. Ik was echt slecht in het voeren van dit soort gesprekken.
Ik heb de nodige boeken verslonden om mij te verdiepen in verkoopgesprekken. Maar die zijn allemaal geschreven door mensen die er goed in zijn. Niet bepaald introverte types dus.
Voor mij werkt het veel beter om vooraf een analyse te maken van de vragen en de mogelijk problemen die ik hierbij tegen ga komen. Going concern pas ik deze analyse wel aan aan de omstandigheden. En zo lukt het mij steeds beter om echt in gesprek te gaan.
Weten jouw klanten eigenlijk wel wat je verkoopt? Ik kwam er achter dat mijn klanten dit helemaal niet wisten en misschien nog steeds niet weten. Mijn manko zat er in dat ik veel had ontwikkeld en bedacht, dat aan de achterkant ook allemaal had ingeregeld maar aan de voorkant wist ik het niet te verkopen. En heel eerlijk, eigenlijk heb ik dat nog niet goed neergezet.
Wist je bijvoorbeeld dat ik een heel team van deskundigen voor je achter de hand heb om vragen aan te stellen. Hiervoor heb ik de functie “Business talk” in onze online omgeving gemaakt. Je plant een intake uurtje in en gaat met mij in gesprek over je probleem of uitdaging. Je wordt verwezen naar iemand die je opweg kan helpen.
Je krijg mij er als ondernemers dus bij als je klant wordt. Niet dat ik alles weet maar ik kan je wel een duwtje geven in de juiste richting. Daarnaast kan je mij altijd bellen of appen. Al mijn klanten hebben mijn directe nummer en ik help je altijd op weg. Al is het laat in de avond. Moet je mijn nummer wel opslaan anders heeft het nog geen zin.
Als je dan toch een overwegen aan het maken bent om te starten met een vestigingsadres of flexwerk oplossing doe dit dan bij een bedrijf die oog heeft voor zijn klanten. Begin met een offerte https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/ en ik heb gezorgd dat je deze offerte in no-time ontvangt.
Gaan wij binnenkort samen in gesprek? Just dig it!
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 17 mei 2021