Startup deel 4: Het ontbreken van een businessmodel

De komende weken schrijft op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.

In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.

Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.

Deze week: Het ontbreken van een businessmodel

Maar liefsts 17% van de starters haalt het niet omdat er geen strategie is om inkomsten te genereren. Er wordt alleen gefocust op 1 kanaal en het lukt niet om een manier te vinden om dit op te schalen als dat nodig is.

Een businessmodel is de kern van ieder bedrijf, het is een strategie voor het runnen van een bedrijf. Het beschrijft hoe een bedrijf waarde voor zijn klanten zal genereren en houdt rekening met veel overwegingen, zoals het identificeren van klanten, hun problemen en manieren om hun problemen op te lossen.

Maar ook hoe ga je geld gaat verdienen in je bedrijf en geeft het antwoord wat de onderliggende economische logica die uitlegt hoe je tegen een gepaste prijs waarde kunnen leveren aan klanten.

Al ga je je eigen limonade in een kraam verkopen, je zal een businessmodel nodig hebben om succesvol te zijn.

Bij het starten van mijn bedrijf heb ik mij ook laten leven door de waan van de dag. Ik had een idee en daarmee ben ik aan de slag gegaan. Geen duidelijk plan omschreven, gewoon doen. Gedurende het spel heb ik wel beslist hoe het bedrijfsmodel er verder uit komt te zien en ingespeelt op de problemen die ik onderweg ben tegengekomen.

Met de kennis van vandaag weet ik ook dat dit geen goede start was. Een uitgewerkt bedrijfsmodel gaat je zoveel verder brengen. Ik weet nu tenminste wat ik mijn klanten kan bieden en hoe ik mijn bedrijf verder kan uitbouwen. Iedere dag ben ik hier nog uren mee bezig.

Het schrijven van een businessmodel is dus een dynamisch verhaal. Er komen steeds nieuwe hoofdstukken bij. Zelf werk ik dan meer met projecten die tot in detail worden uitgewerkt. Hoe je het ook noemt, het geeft jou en jouw bedrijf wel richting. En als je richting hebt kan je je focussen.

Maar ja, waar begin je met een business model als je helemaal geen ervaring hiermee hebt? De kans is groot dat je geen bedrijfskunde hebt gestudeerd. Ik heb een hulpmiddel voor je gemaakt. Dat wel heel erg basis is.

1.Hoe maak je het: Mouwen opstropen en hetgeen je voor ogen hebt gaan maken. Het ontwerp, de inkoop, de fabricage, het hele verhaal

2.Hoe verkoop je het: klanten identificeren, contact met hen opnemen en hun aandacht trekken, een verkoop sluiten en vervolgens de daadwerkelijke fysieke of digitale distributie ervan.

Dus eigenlijk kan je een business model maken door:

1.procesinnovatie (maken): een betere manier om iets te maken/verkopen/distribueren dat mensen al kennen en gebruiken

2.verlangen naar innovatie (verkopen): iets creëren voor een onvervulde latente behoefte, of iets waarvan niemand wist dat het niet zonder kon.

Als je direct aan consumenten gaat verlopen lopen beide door elkaar heen. Het maakt hierbij niet uit dat je doet. Ga je producten maken, de dienstverlening in, ben je coach of arts. Deze vragen zijn altijd relevant.

Al schrijvende kom je steeds verder, kom je op ideeën, kom je er achter dat je onderzoeken moet doen veel meer mensen moet spreken. Neem alle tijd voor het bouwen aan je business model voordat je start en als je eenmaal bezig bent en nieuwe projecten opstart binnen je huidige bedrijf, ga dan van start met een zorgvuldige voorbereiding. Die zal je heel veel verder brengen.

Tijdens je start kan ik je met mijn bedrijf helpen om op de kosten te letten. Als je alleen van start gaat dan is een service kantoor een prima oplossing om je bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel op 1 van onze 30 vestigingen. Heb je een keer een werkplek of spreekkamer nodig dan hebben we die voor je. Alles tegen een uitermate scherpe prijs. Maak anders een offerte via https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/ en overtuig jezelf.

Heb je direct of later toch kantoorruimte nodig dan kan je die bij ons krijgen tegen uitermate flexibele voorwaarden.

Starten maar met schrijven!

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment