Startup deel 7: De concurrentie uit het oog verliezen
De komende weken schrijf ik op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.
In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.
Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.
Deze week: De concurrentie uit het oog verliezen
Ben je na een lange tijd van onderzoek, innovatieve ideeën uitwerken en misschien wel productie eindelijk onderweg met je business. Gaan de concurrentie je proberen na te maken. Een nachtmerrie voor iedere ondernemer.
19% van de startup kunnen de deuren sluiten omdat ze last hadden van de concurrentie. Dat is een enorm percentage voor een onderdeel dat vrij eenvoudig is te tackelen.
Concurrentie kan van meerdere kanten komen. Het kan zijn dat de gevestigde orde in actie komt. Die vinden het niet leuk dat ze door jouw bedrijf in worden ingehaald.
Een mooi voorbeeld is Tesla, die was zijn tijd ver vooruit. Volkswagen heeft ook niet stilgezeten in die tussentijd in is recent ook elektrische auto gaan verkopen. VW is hier uitermate succesvol mee. Tesla gaat nog een zware dobber hebben aan VW als concurrent. En daar komt nog bij dat de volledige automarkt Tesla gaat volgen. Ik verwacht dat er binnen 10 jaar geen enkele brandstof auto meer wordt verkocht.
Het kan ook zijn dat je echt iets nieuws heb uitgevonden. Je bent uniek met hetgeen je hebt bedacht. Dat zien anderen ook en als er veel geld te verdienen is dan zijn anderen als de kippen bij om jou te kopiëren of erger nog te verbeteren.
Een voorbeeld hiervan in Nokia. Ooit een zeer succesvolle onderneming. De eerste die een mobiel netwerk ter wereld creëerde. Eind jaren negentig en begin jaren 2000 was Nokia wereldleider op het gebied van mobiele telefonie.
Maar daar kwam mobiel internet, andere mobiele bedrijven grepen hun kans omdat ze begrepen dat data de toekomst zou worden. En niet spraak. Nokia lette niet op en bleven focussen op de hardware. Pas in 2008 schoten ze bij Nokia wakker en wilde ze de concurrentie aangaan met Android…te laat.
Als je product of dienst niet doet wat het beloofd dan wordt je ook links en recht ingehaald. De concurrentie zal je scheren waar je bij zit en met de grond gelijk willen maken.
Een voorbeeld van een merk dat zijn tijd ver vooruit was in de luchtvaart dat inmiddel ten onder is gegaan is Pan Am (Pan American World Airways).
De luchtvaartmaatschappij werd een groot bedrijf met veel innovaties, zoals straalvliegtuigen en jumbojets. Het bedrijf was het icoon van de 20e eeuw in de luchtvaartbranche. “‘s werelds meest ervaren luchtvaartmaatschappij” was hun slogan.
Door tragische ongelukken en terroristische aanslagen had Pan Am een reputatie opgelopen waar ze niet van konden herstellen. Het vertrouwen van zijn klanten was geschaad en Pan Am wordt geassocieerd met de onveilige keuze van de luchtvaartmaatschappijen.
Nog meer innovatie kon het bedrijf niet redden.
Je concurrentie in de gaten houden is dus super belangrijk wil je als starter, maar ook als ervaren ondernemer de strijd overleven.
Een ideale manier om jouw concurrentiepositie flink te vergroten is het netwerk van onze 30 locaties voor heel Nederland. Met onze dienst service kantoor en virtueel kantoor zet je in no-time een op geografisch gebied een enorme onderneming neer met een landelijke dekking.
In combinatie met lokale telefoonnummers erbij heb je direct een enorme uitstraling waar geen concurrent aan kan tippen.
Wil jij ook direct de grootste zijn in jouw business maak dan een offerte aan via https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/.
Be big be brave!
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 28 juni 2021