Te Koop: Leads | Deel 2

3. Bouw een netwerk van kopers op

Als je eenmaal je lead aanbod hebt vastgesteld en precies hebt bepaald hoe je je leads zult verwerven, is je volgende stap het samenstellen van een netwerk van kopers om je leads te kopen. Dit is een van de belangrijkste en moeilijkste stappen bij het opbouwen van je lead verkoopproces. 

Als je van plan bent een langdurige lead selling business te runnen, wees dan bereid om een groot deel van je inspanningen vooraf en voortdurend te wijden aan het vinden van en samenwerken met je lead kopers.

Eindedienst/detailhandel leadkopers: Bij het verkopen van leads zijn de grootste klanten einddienstverleners (ook bekend als retail kopers). Dit zijn de kopers die van plan zijn de leads zelf aan te spreken en een verkoopgesprek te voeren. Omdat ze de einddienstverleners zijn, zijn retail kopers de hoogst betalende loodkopers op de markt, maar ze zijn vaak geografisch beperkt of hebben vaste loodbehoeften die soms de leads beperken die je aan hen kunt verkopen. In de verzekerings verticals zijn deze kopers verzekeringsagenten. In de woningverbetering industrie zijn deze kopers aannemers. Het is belangrijk dat je precies weet aan wie je leads hoopt te verkopen voordat je met je kopersonderzoek begint.

Lead Aggregators/groothandel kopers: Lead aggregators (ook wel groothandel kopers genoemd) kopen leads met de bedoeling die leads door te verkopen aan hun eigen netwerk van kopers. Hoewel lead aggregators minder betalen dan einddienst/groothandel lead kopers, kunnen ze toch zeer waardevolle klanten zijn. Ze zijn gewoonlijk gemakkelijker te vinden en er werkrelaties mee aan te knopen, en kunnen een groter bereik aan leads bieden dan je detailhandel kopers alleen kunnen. 

Hoe zit het met een netwerk voor het kopen/verkopen van leads? Er bestaat geen standaard lead netwerk of beurs waar je op kunt “inpluggen” en leads door kunt verkopen. Hoewel veel bedrijven geprobeerd hebben dit te organiseren, zijn er verschillende redenen waarom dit meestal mislukt. De eerste is dat lead netwerken een deel nemen van elke lead die gekocht en verkocht wordt. Dit snijdt in de toch al kleine winstmarges die in de leadindustrie bestaan.

Het tweede grote probleem met gemeenschappelijke lead netwerken of lead beurzen is het eigenaarschap van de leads. De meeste lead exchanges worden gebouwd door lead generation bedrijven of lead verkopers. 

Dit betekent dat juist de gegevens die je door het netwerk duwt uiterst waardevol (zelfs van levensbelang) zijn voor de aanbieder van het lead netwerk. 

In wezen is iedereen die leads in een lead exchange post bereid zijn leads aan te bieden aan wat neerkomt op een concurrent, in de hoop dat de exchange hen waarschuwt voor een verkoop en hen overeenkomstig compenseert. 

Dit is typisch de reden waarom leadnetwerken mislukken. 

Dit ontneemt het lead bedrijf volledig zijn verkoopskracht en dwingt het afhankelijk te zijn van een extern systeem om de best mogelijke prijs voor elke lead te krijgen. 

Juist daarom bouwen de grootste en beste leadbedrijven hun eigen kopersnetwerken, ook al begint het maar met een handjevol verschillende kopers. 

Zoals met alles, moet je ergens beginnen. De grootste bedrijven, en vooral succesvolle ondernemingen zijn ook op een moment gewoon gestart van nul.

Mocht dat bij jou het geval zijn, kan je in ieder geval al een pak geld uitsparen op huisvestigingskosten door gebruik te maken van een 

service kantoor.

Voor een fractie van de kosten voor het huren, inrichten en bemannen van een kantoorruimte kan je bij ons dezelfde dag nog intrekken!

Mocht je graag nog wat informatie willen kan je steeds terecht op onze website (https://www.addbusinesspoint.nl/service-kantoor/), per email of telefonisch natuurlijk via 088-799 1100.

Maak er een schitterende dag van!

Florentijn van den Bos : : ADD – Flex4You

Submit your comment

Post Comment