To target, or not to target

Facebook heeft duizenden gedetailleerde targeting opties verwijderd.

Een tijdje terug, in november, kondigde Meta aan dat ze gedetailleerde targeting opties voor Facebook advertenties zouden verwijderen.

Het Department of Housing and Urban Development in de VS klaagde Facebook in 2019 aan omdat het verhuurders en huiseigenaren toestond te beperken wie bepaalde advertenties voor huisvesting te zien kreeg op basis van ras, religie en nationaliteit. 

Facebook regelde de rechtszaak voor $ 5 miljoen en zei dat het zijn ad-targeting systeem zo zou veranderen dat advertenties voor huisvesting, werkgelegenheid en krediet op het sociale media platform niet langer de mogelijkheid hebben selectief getoond te worden aan bepaalde etniciteiten, geslachten of leeftijdsgroepen.

Duizenden gedetailleerde targeting opties werden dan ook op 19 januari 2022 verwijderd van het platform.

Nu kan dat uiteraard een negatieve invloed hebben op je advertenties als je vertrouwt op targeting opties die niet langer beschikbaar zijn, vandaar dit bericht voor jou.

Toen Meta voor het eerst sprak over het verwijderen van gedetailleerde targeting opties, lag de nadruk op targeting in verband met gevoelige onderwerpen, “zoals opties die verwijzen naar oorzaken, organisaties, of publieke figuren die te maken hebben met gezondheid, ras of etniciteit, politieke gezindheid, religie, of seksuele geaardheid”.

We zouden gedetailleerde targeting verwijderd zien in verband met gezondheidszaken (“Lung cancer awareness”), seksuele geaardheid (“LGBT culture”), religieuze praktijken en groepen (“Catholic church”), politieke overtuigingen, sociale kwesties, oorzaken, organisaties, en figuren.

Mijn grootste zorg was toen voor non-profits die zich zouden willen richten op mensen die belangstelling toonden voor hun zaak. Hoewel ik deze updates begreep, maakte ik me het meest zorgen over dat specifieke scenario waarin targeting voor het goede gebruikt zou worden.

Natuurlijk was dat nog maar het begin …

Als je vóór 19 januari advertentiesets hebt gemaakt die een van de beïnvloede targeting opties gebruiken, zouden ze moeten blijven lopen tot 17 maart. Op dat moment kun je verwachten dat de advertentieset stopt met draaien. Je zult een waarschuwing zien bij alle beïnvloede targeting opties die je gebruikt hebt.

Dus, als de advertentieset nog steeds goed werkt met die targeting opties, geweldig. Maar, je moet beginnen plannen voor een nabije toekomst zonder die targeting opties.

Facebook doet meestal behoorlijk goed werk met het geven van verwante suggesties waar je misschien niet aan gedacht hebt. Hier zijn er een paar die worden aanbevolen:

  • Social Media Examineer
  • Digitale Marketing
  • Socialmediamarketing
  • Online Adverteren
  • Bedrijfspagina beheerders
  • Podcast
  • Digitale Strategie
  • Digitaal marketing strateeg

Ga je gang en voeg er nog een toe om te zien hoe dat de suggesties beïnvloedt. Theoretisch gezien helpt het om Facebook meer info te geven om de targeting suggesties te verfijnen.

Facebook’s eigen medewerkers hebben er lang op aangedrongen dat de site de microtargeting mogelijkheden zou beperken tot bepaalde organisaties, vooral die welke bij politiek betrokken zijn. Onderzoekers van Facebook waarschuwden de leiders van het bedrijf herhaaldelijk dat de advertentie-targeting gereedschappen gebruikt werden om bepaalde etnische groepen specifiek te targeten om ze van stemmen af te houden of om bepaalde doelgroepen met verkeerde informatie te bestoken. 

Onderzoekers hebben opgemerkt dat het hulpmiddel door wapenfabrikanten gebruikt werd om advertenties te richten op extreem-rechtse milities in de aanloop naar de terroristische aanslag op het Congres op 6 januari. 

Gelekte informatie van het bedrijf wijst erop dat CEO Mark Zuckerberg persoonlijk medewerkers negeerde en politieke campagnes bleef toestaan mensen te targeten. De meeste socialemediasites zoals Twitter en zelfs Google verboden gerichte politieke reclame. 

Daarom is het inzetten van email marketing ook z’n efficiënte manier van marketing. Je verzamelt een heleboel mailadressen en stuurt er leuke, leerzame, commerciële en soms verdrietige mailtjes naar toe. Maar wel altijd vanuit je hart geschreven.

Het aangelegde bestand is van jou en jij bepaald de regels. Niet Facebook of een andere Amerikaanse social media reus.

Het aanleggen van een mailbestand is niet het grootste probleem. Dat kosten even dat tijd maar dat lukt wel. Maar hoe brengt je het op om iedere dag of ieder week een mail te schrijven?

Ik heb dit ook moeten leren. Mijn leermeester, Aartjan van Erkel heeft er nu een boek over geschreven, Nummer 1. Ik sta ook in die boek met mijn succes verhaal over e-mail marketing.

Ben jij al klant en wil jij ook alles weten over e-mail marketing? Stuur mij een mail en je krijgt het boek cadeau. Aartjan heeft er 2 beschikbaar gesteld voor onze klanten.

Doen dus!

Florentijn

Submit your comment

Post Comment