Vespa, wat een verhaal

Twee weken geleden op zondag was het wel heel slecht weer. Geen weer om er even op uit te gaan dus in de loop van de middag maar een filmpje uitzoeken.

Mijn oog viel op de film over Enrico Piaggio over het ontstaan van de Vespa, de eerste scooter.

Normaal ben ik niet zo van de films die zich afspelen terug in de tijd maar deze sprak mij enerzijds aan omdat het erop leek dat er nogal wat ondernemerschap in voor zou gaan komen en anderzijds heb ik een tijd geleden op een vlucht van Guangzhou naar Shanghai een ontmoeting gehad met een manager van Piaggio.

Ik zat naast deze man in het vliegtuig en je raakt zo eens aan de praat. Oei, wat was die man negatief over de productie in China. Het was een Italiaan die met zijn hele gezin naar China was verhuisd om daar hun fabriek aan te sturen. Zijn periode zat er bijna op en daar was hij maar al te blij mee.

De keuze voor deze film was dus snel gemaakt. Het is echt een aanrader! Het heeft van alles in zich en is een echte feelgood film met een happy end.

Kort na de oorlog was de vliegtuigfabriek van Piaggio volledig plat gebombardeerd. Enrico wilde deze fabriek weer opnieuwe opbouwen en zat op financiële steun van de overheid te wachten. Die wilde ze niet geven omdat het bouwen van vliegtuigen geen prioriteit had.

Omdat er geen onderdelen voorhanden waren om zelf vliegtuigen te gaan bouwen heeft Enrico een alternatief bedacht wat hij wel kan maken met de onderdelen die hij had liggen. Dat is al mooi ondernemerschap. Wil het niet linksom dan maar rechtsom, maar door gaan we.

Al vrij snel kwam hij met het idee om een vervoersmiddel te maken dat erg wendbaar was in het verkeer, de inspiratie kwam van de step. Het eerste prototype was het niet helemaal. Maar de volgende voldeed helemaal aan zijn visie over dit vervoersmiddels. De Vespa was geboren.

Enrico had zijn bedrijf inmiddels wel flink in de schulden gestoken en de verkopen van de Vespa wilde niet lukken. Niemand zat op zijn eerste scooter te wachten. Ook niet nadat hij veel moeite had gedaan om de Vespa een hoofdrol te laten krijgen in een film.

Mensen vonden hem te duur. Hij dreigde zijn fabriek te moeten sluiten en kwijt te raken inclusief het merk Piaggio voor een sluw spelletje van de bank.

Enrico kwam uiteindelijk op het idee om dan maar de scooters op afbetaling te verkopen en deze contracten al onderpand aan de bank te geven voor extra zekerheid. En dat sloeg wel aan.

Op deze manier werd Vespa een uniek en populair symbool van Italiaans talent.

Ook in deze tijd hebben staan veel ondernemers voor enorme uitdagingen. De invloeden van corona worden steeds minder maar hoe moet je verder met je business?

Net al Enrico heb ik al jaren geleden er voor gezorgd dat kantoorruimte heel erg toegankelijk is geworden. Geen langlopende contracten en investeringen in inrichting. Nee, flexibele kantoren die al zijn ingericht voor een uur tot lange duur maar steeds zeer flexibel opzegbaar.

Kijk op het overzicht van alle kantoren die we beschikbaar hebben op https://www.addbusinesspoint.nl/overzicht-locaties/flexruimtes-reserveren/ of informeer naar de kantoren die we beschikbaar hebben voor flexibele lange duur verhuur.

In Breda hebben we nog 1 kantoor beschikbaar voor lange-flex-huur. Een mooi en representatief gebouw waar je nog makkelijk kunt parkeren ook en het openbaar vervoer top is geregeld.

Maak er een mooi weekend van!

Florentijn van den Bos – Flex4you

Submit your comment

Post Comment