Vooruit met de geit: Deel 1 – Shopify

Hoe Shopify evolueerde van een snowboardwinkel tot een 10 miljard dollar handelsecosysteem …

Vandaag herbergt het platform Shopify meer dan 325.000 winkels voor individuele verkopers en internetgiganten als Google en Tesla. Het bedrijf genereert elke maand meer dan $ 20 miljoen aan inkomsten.

Dat hadden Tobias Lütke and Scott Lake in 2004 nooit durven dromen. Het enige wat de boys in gedachten hadden: wat snowboard spulletjes verkopen online!

Zoals iedere goeie start-up, begon Shopify als een oplossing voor een probleem dat de oprichters persoonlijk hadden ondervonden.

Lütke en Lake wilden een online snowboardwinkel beginnen, maar ze konden geen software vinden die voor hen werkte. Lütke beschreef het zo:

“Ik richtte onze online winkel in op basis van allerlei verschillende systemen, zoals Miva, OsCommerce, en Yahoostores. De waarheid is dat ik kippenvel kreeg van al die systemen omdat ze zo slecht waren. De laatste druppel was toen ik een op maat gemaakt ontwerp voor mijn snowboardwinkel liet maken en ik het niet in Yahoo stores aan de praat kreeg. We hadden deze geweldige op CSS gebaseerde lay-out laten maken met al die nieuwe gefingeerde ‘web standaarden’ en de aanpasbaarheid van Yahoo Stores liet me nauwelijks toe de achtergrondkleur van het bovenste frame te veranderen.”

“In het begin was er geen sprake van een groots plan.”

– Tobias Lütke

Lütke was van beroep software-ingenieur, maar in 2004 had hij geen zin meer om als programmeur te werken – hij was burn-out. Al snel besloot hij een passie na te jagen en een online winkel te openen, Snowdevil genaamd, waar hij snowboards van derden zou verkopen.

Samen met zijn jonge team bouwden Lütke een gebruiksvriendelijk product waarvan er nog geen bestond en gaven ze kleine handelaars de middelen om hun eigen problemen op te lossen. Hierdoor ontstond een nieuwe markt van mensen die nooit eerder met succes online hadden kunnen verkopen – maar nu alles hadden wat ze nodig hadden.

In 2004 zagen Lütke en Lake een mogelijkheid om andere mensen te helpen online te verkopen. Ze realiseerden zich dat ze meer geïnteresseerd waren in het helpen van andere handelaars dan in het runnen van hun eigen online snowboardwinkel. Ze zetten Snowdevil op de lange baan en richtten zich weer op het maken van een product dat mensen zou helpen hun eigen online winkels te bouwen.

Toen Daniel Weinand bij het team kwam aangesloten, waren ze compleet. Weinard was een programmeur, met een passie voor design.

Rond 2007 maakte Spotify maandelijks zo’n $ 8000.  Het belangrijkste was dat ze betalende klanten hadden. Datzelfde jaar nog schreef John Phillips, een investeerder in Toronto, Shopify een cheque van $ 250.000. 

Hij schatte ze op 3 miljoen dollar.

De jaren daarop lanceerde ze het API-platform en de app store.

Toen Shopify in 2013 POS bouwde, gaf het handelaren meer hulpmiddelen om de verkoop te beheren en bood het een andere manier om meer inkomsten te genereren op het Shopify platform.

Maar POS was niet zomaar een handige functie. Het was een belangrijk moment voor Shopify dat hielp om hun werkterrein nog eens uit te breiden. Deze keer wilden ze, in plaats van uit te breiden op het internet, handel vastleggen die nog steeds offline gedaan werd.

Shopify introduceerde in 2015 ‘Koopknoppen’ als een manier om dingen te verkopen vanaf elke website – niet alleen een e-commerce winkelfront. Gebruikers kunnen Koopknoppen toevoegen aan hun websites die ze met WordPress, Squarespace, en Tumblr maken.

In 2021 is Shopify het grootste beursgenoteerde Canadese bedrijf naar marktkapitalisatie. De totale opbrengsten over het hele jaar 2020 bedroegen 2,929 miljard dollar.

Als je vandaag een bedrijf aan het opbouwen bent, zijn dit enkele belangrijke lessen die we uit Shopify’s reis moeten onthouden:

1. Stem je product, je bedrijfsmodel en je bedrijfsdoelen op elkaar af

Een van Shopify’s grootste voordelen is dat zijn bedrijfsmodel is afgestemd op het helpen van klanten om succesvol te worden. Hoe meer verkopen Shopify klanten maken, hoe meer geld Shopify binnenbrengt. Dat is een geweldige manier om iedereen in het bedrijf, van het productteam tot de klantenondersteuning, af te stemmen op het helpen van klanten om te winnen. Iedereen profiteert, dus iedereen investeert in voortdurende verbetering.

2. Meedogenloze prioriteitstelling van producten

Hoewel veel van Shopify’s productinnovaties achteraf voor de hand lijken te liggen – zoals het maken van een drag and drop theme builder, of het bouwen van messaging producten – is een groot deel van het succes van het bedrijf te danken aan hun focus op de juiste dingen, in de juiste volgorde.

3. Omhels het langetermijndenken

Het bouwen van een product en een bedrijf vergt altijd enige afweging tussen langetermijn- en kortetermijnwaarden. Shopify heeft vastgehouden aan prioriteiten op lange termijn. Volgens Lütke, “Begrijpen goede productmensen hoe een verandering in de manier waarop de wereld werkt invloed zal hebben op de logbestanden. En ze kunnen die impact in real time waarnemen.”

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment