Wat is een MVP – Deel 2

Voorbeelden van minimaal levensvatbare producten

Praktijkvoorbeelden van succesvolle en niet-succesvolle MVP’s helpen om het concept beter te begrijpen en hoe het goed te doen.

Voorbeelden van succesvolle MVP’s

Airbnb

Airbnb is een befaamd voorbeeld van een MVP. 

De oprichters van het bedrijf meenden dat ze op een goed idee zaten, maar moesten zeker weten dat het zou werken voordat ze geld zouden investeren waarover ze niet beschikten om te falen.

Om dit te testen, verhuurden ze hun appartement, ontwikkelden een eenvoudige website om de flat in de kijker te zetten en ontdekten dat ze snel in staat waren om het te verhuren, wat hun hypothese bewees.

Dit hielp hen bij de verdere ontwikkeling van hun MVP-software.

Facebook 

Facebook is eveneens een welbekend voorbeeld van een MVP. 

Aanvankelijk produceerde het ontwikkelingsteam een eenvoudig product dat mensen in staat stelde contact te leggen met anderen op hun universiteit. 

Toen eenmaal was bewezen dat het waardevol was voor gebruikers, begon het bedrijf met het optimaliseren van de ontwikkeling op basis van de verkregen feedback. 

Virgin Airlines

MVP’s leven niet alleen bij software- en app ontwikkeling. 

Ze worden ook gebruikt in andere productontwikkeling. 

Virgin Airlines begon met maar één internationale vluchtroute tussen Londen Gatwick en Newark in New York. 

Vanuit dit MVP-product werd de interesse bewezen en werd het product verfijnd, wat leidde tot uitbreiding naar meer routes.

Voorbeelden van mislukte MVP’s

MVP-mislukkingen treden nogal frequent op wanneer er onvoldoende tijd of moeite in wordt gestopt. 

Hier zijn enkele opvallende MVP-fiasco’s: 

Electroloom

Electroloom bood gebruikers de kans om kleding te vervaardigen met behulp van een 3D-printer die werd bestuurd via een desktop apparaat. 

Toen het mislukte, kondigde een van de oprichters aan dat de MVP niet goed ontwikkeld was. Dit, in combinatie met het niet doeltreffend bepalen van een marktopportuniteit, leidde tot de mislukking van het bedrijf. 

Quibi

Quibi werd beschreven als een “Netflix voor de telefoon”. 

Klanten zouden toegang hebben tot video content met korte afleveringen (10-15 minuten lang). Het idee was dat andere streamingdiensten niet geschikt waren voor telefoongebruikers, maar dit wel. 

Eén van de belangrijkste redenen voor het mislukken van dit product was dat er geen test was met een MVP om te observeren wat klanten eigenlijk wilden en als de doelmarkt het product zou gebruiken. 

Een MVP startup zou hier doeltreffender zijn geweest.

Standout Jobs

Standout Jobs had in eerste instantie geen levensvatbaar voorstel. 

De oprichters hadden niet voldoende inzicht in de markt, maar begonnen met het bouwen van een volledig product voordat ze de markt hadden gevalideerd. 

Uiteindelijk wilde niemand het product, en het mislukte.

Wat maakt een goede MVP?

Voor de ontwikkeling van een goede MVP is het nuttig om te begrijpen wat een goede MVP in de eerste plaats maakt! Hier zijn enkele kenmerken om op te focussen:

Het werkt. Het MVP dient geschikt te zijn voor het beoogde doel. Als het niet werkt, zullen gebruikers de waarde niet inzien en het niet gebruiken of kopen.

Het heeft een toepassing. Het heeft een nut waar mensen geld aan willen uitgeven of het voor willen gebruiken.

Het is niet perfect. Het MVP is niet een perfect afgewerkt product met al zijn definitieve functies ingebouwd.

Het voorziet in een onvervulde behoefte. Een MVP moet voldoen aan een behoefte die momenteel niet wordt vervuld in de markt. Dat kan zijn door iets aan te bieden dat sneller of beter is op een bepaalde manier, of het product kan volledig nieuw zijn.

Het is eenvoudig. Het MVP moet het meest fundamentele product zijn dat kan worden geleverd en dat kan worden gebruikt om het product in de markt te valideren.


Gelukkig heb ik bij het ontwikkelen van de online omgeving MyADD ook stap voor stap de behoefte van onze klanten geïnventariseerd en gewoon begonnen.

Nog dagelijk komt er input binnen vanuit onze klanten wat beter kan. Het is inmiddels zo’n lijst geworden van te ontwikkelen software uitbreidingen dat onze we dat niet helemaal meer kunnen bijhouden. Het moet ook weer niet te snel gaan. De aanloop problemen moeten er ook uitgehaald worden.

De software om post te verwerken was het begin. Een fantastische oplossing waarmee je zelf op ieder moment kunt switchen naar de wijze waarop je de post verwerkt wil hebben. Nu wil je de post komen ophalen maar volgende maand vertrek je als digital nomad naar Thailand, dan wil je natuurlijk dat je post wordt gescand.

You are in controle! Dit wil jij ook natuurlijk. Maak dan een offerte aan via https://www.addbusinesspoint.nl/offerte-aanvragen-definitief/ 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Submit your comment

Post Comment