6 Redenen waarom spreken in het openbaar essentieel is voor zakelijk succes

Was jij één van die kinderen die achter in de klas zat, in de hoop dat de leraar je niet uitpikte om een vraag te beantwoorden? Glossophobia, de angst voor spreken in het openbaar, komt vaak voor en is niet noodzakelijk iets waar we als volwassenen uitgroeien. In feite wordt deze angst beschouwd als de meest voorkomende fobie in de wereld. Als bedrijfseigenaar is het belangrijk dat we deze angst overwinnen en betere communicators te worden en dat alles om meer succes met je bedrijf te halen.

Communicatie is de ruggengraat van de menselijke samenleving. Het vermogen om te communiceren stelt ons in staat ideeën te delen, verhalen te vertellen en verandering te beïnvloeden. Het vermogen om effectief te communiceren dicteert niet alleen onze interacties met collega’s, investeerders, werknemers en klanten. Het heeft ook een enorme impact op de groei van onze carrière en natuurlijk voor overig zakelijk succes. Daarom geven wij je in deze blog zes redenen waarom spreken in het openbaar essentieel is voor de groei en het succes van jouw bedrijf.

succes spreken

Reden 1 – Spreken in het openbaar toont ons hoe we anderen kunnen inspireren

Een van de belangrijkste vaardigheden die openbare sprekers kunnen hebben, is het vermogen om anderen te inspireren. En deze vaardigheid is net zo belangrijk off stage als op het podium. Het inspireren van bezoekers van evenementen is een geweldige manier om hen betrokken te houden. Bij het inspireren van collega’s en medewerkers gaat het om de manier waarop je jouw visie deelt met jouw team en om te werken naar een gemeenschappelijk doel, dit alles terwijl je een positieve bedrijfscultuur opbouwt.

Reden 2 – Je bouwt vertrouwen op

Spreken in het openbaar bouwt vertrouwen op. Dit komt goed van pas voor onze zelfpromotie. Laten we eerlijk zijn, als ondernemers moeten we ons eigen PR-team zijn. We kunnen de schijnwerpers niet ontwijken, en dienen elke gelegenheid die op onze weg komt aan te grijpen om te netwerken en onze activiteiten te promoten. Dit zal je succes ten goede komen. Spreken in het openbaar leert ons om ons op ons gemak te voelen wanneer we pitchen voor investeerders. Maar ook wanneer wij ons bedrijfsmodel uitleggen aan geldschieters, of vragen van beursdeelnemers beantwoorden. Het succes van je bedrijf start met vertrouwen.

Reden 3 – Spreken in het openbaar is een waardevolle competentie voor leiderschap

Spreken in het openbaar gaat over luisteren, en effectieve luisteraars zijn de beste openbare sprekers. Houd bij het maken van een presentatie de vragen en pijnpunten van jouw publiek in gedachten. Goede luisteraars zijn ook de beste leiders. Wanneer jij luistert en de zorgen van jouw publiek begrijpt, kun je een toegewijd team opbouwen. Ook zal het echt luisteren naar klanten zorgen dat jij hen beter van dienst kunt zijn.

Reden 4 –  Stimuleer kritisch denken

Spreken in het openbaar dwingt je om een betere kritische denker te worden. Het voorbereiden van effectieve presentaties vereist onderzoek. Het vereist de mogelijkheid om informatie te analyseren vanuit het oogpunt van jouw publiek. Off stage kunnen deze vaardigheden om kritisch te denken je helpen de resultaten van je verkoopgesprekken te verbeteren. Jouw kritische denken zal het succes van jouw bedrijf ten goede komen.

Reden 5 – Bevorder “soft selling”

Spreken in het openbaar is het perfecte voorbeeld van ‘soft selling’. Tijdens jouw presentatie verkoop je mogelijk niet direct iets. Maar je kunt een publiek zeker overtuigen van jouw expertise en oplossingen bieden voor hun problemen. Deze manier van verkopen is ongelooflijk effectief in situaties waar openlijke verkoop of zeer opdringerig zijn niet welkom is. Spreken in het openbaar leert ons uiteindelijk hoe we onze expertise kunnen verkopen.

Reden 6 – Ontwikkel overtuigingskracht

De belangrijkste taak van spreken in het openbaar is om jouw publiek te overtuigen om jou te herkennen als een bedachtzame leider in jouw branche. Deze overtuigingskracht is net zo belangrijk off stage om bijvoorbeeld een klant te pitchen, de bezorgdheid van een werknemer weg te nemen of de redacteur van een lokale publicatie ervan te overtuigen een artikel te schrijven over jouw nieuwe productlancering.

Als je het spreken in het openbaar hebt vermeden vanwege angst en bezorgdheid, is het nu het moment om te oefenen om eroverheen te komen. Want, als je de vaardigheden aanwendt die je nodig hebt om een goede openbare spreker te zijn, kun je die vaardigheden ook gebruiken om jouw bedrijf effectief te laten groeien.

Succes van jouw bedrijf – Blijf bij jouw core

Wanneer het gaat om spreken in het openbaar, zal jij waarschijnlijk het meeste succes halen met het spreken over iets waar jouw passie ligt. Toch is ondernemerschap niet alleen het werken aan jouw passie. er zijn voldoende randzaken die je noodgedwongen wel moet oppakken. Wil jij jouw bedrijf de kans geven nóg succesvoller te worden? En wil jij alleen bezig zijn met de taken die jouw hart sneller laten kloppen? Overweeg dan om de randzaken van ondernemerschap out te sourcen. ADD Business Point heeft diverse diensten die jou de kans geven je te focussen op jouw passie. De randzaken worden voor je opgepakt en je betaalt alleen voor hetgeen jij afneemt. Dat is nog een keer succesvol ondernemen!

Submit your comment

Post Comment