Zakelijk postadres
Virtueel kantoor
Zakelijke adres
Postadres voor bedrijven
Inschrijfadres voor KvK
Niet goed? Geld terug!

6 redenen waarom jouw bedrijf dit jaar zal falen (en hoe je het kunt redden)

Het runnen van een bedrijf omvat het managen van veel verschillende onderdelen. Van juridische overwegingen tot boekhouding tot HR, er zijn ongeveer een miljoen dingen om te overwegen en een miljoen dingen die fout kunnen gaan. En de statistieken bevestigen dit: slechts ongeveer 50% van de kleine bedrijven haalt zijn vijfde jaar. Dus, wat is het dat jouw bedrijf in gevaar brengt? Laten we eens kijken naar de zes redenen waarom jouw bedrijf het dit jaar niet redt en wat je kunt doen om het veilig te stellen.

Bedrijf

Reden 1 – Mensen hebben jouw product niet nodig

Dit lijkt voor de hand te liggen: jouw bedrijf zal falen als mensen niet nodig hebben wat jij aanbiedt. Zorg er dus voor dat je de behoeften van jouw toekomstige klanten analyseert. Dat je kijk wat jouw concurrenten aanbieden. En ook heel belangrijk dat je begrijpt wat ontbreekt in het product of de service van jouw concurrenten. Zoek vervolgens uit hoe jij dat ontbrekende element kunt leveren. Dit proces staat bekend als het definiëren van jouw unieke waarde propositie (USP). Als je niet begrijpt hoe je een nieuw, onderscheidend en noodzakelijk product creëert, zal jouw bedrijf uiteindelijk falen.

Dit betekent dat je met toekomstige klanten moet praten. Deel jouw ideeën persoonlijk met focusgroepen en gebruik sociale media en e-mailmarketing om via enquêtes feedback te vragen. 

Reden 2 – Jouw bedrijf is niet concurrerend in de markt

Inzicht verkrijgen in jouw markt is ook een cruciaal punt waar je je op moet richten. Als je een passie hebt voor bakken, wil je misschien een bakkerij openen. Maar wat is de markt in jouw woonplaats? Is er al een bakkerij? Hoe succesvol is het? Heeft het een specialisatie (bruidstaarten, donuts, versierde suikerkoekjes) dat vergelijkbaar is met wat jij hoopt te doen?

Als jouw dorp al goed bediend wordt door de plaatselijke bakker, kun je een andere manier bedenken om je eigen draai aan dingen te geven. Begin bijvoorbeeld een bakkerij dat zich richt op Franse gebakjes. Overweeg een andere markt in een stad waar nog geen bakker is. Of bedenk een ander idee voor een klein bedrijf dat nog steeds jouw passie aanspreekt. Denk bijvoorbeeld aan een lijn met bakgereedschappen voor de thuiskok.

Reden 3 – Je hebt geen bedrijfsplan

Een van de meest uitdagende taken voor eigenaren van kleine bedrijven, is het maken van een bedrijfsplan. Als je nog nooit eerder een bedrijf hebt geleid, zal je waarschijnlijk overweldigd raken door alle verschillende gebieden waar je rekening mee dient te houden. Als je niet weet waar je moet beginnen raden wij je aan onze blog over een bedrijfsplan te lezen. Daarnaast is het belangrijk om een team van vertrouwde adviseurs samen te stellen. Zoek een advocaat met expertise op het door jou gekozen vakgebied. Zorg ook dat je een belastingadviseur hebt die de belastingwetten van jouw land kent. Ook kan het geen kwaad om adviseurs en mentoren te zoeken die je op weg kunnen helpen.

Het is belangrijk om te onthouden dat een bedrijfsplan een levend document moet zijn. Jouw visie voor jouw bedrijf moet veranderen naarmate jouw bedrijf groeit. Bekijk en herzie op regelmatige basis jouw bedrijfsplan.

Reden 4 – Je hebt niet het juiste team

Het samenstellen van een team dat toegewijd, slim, gedreven en hardwerkend is, zal de sleutel zijn tot jouw succes. Dit team hoeft niet allemaal personeel te zijn. Het outsourcen van een aantal taken kan een uitstekende oplossing zijn om kosten te drukken én kwaliteit te behalen. Wil jij bijvoorbeeld graag een professionele telefoniste? Maar heb je niet voldoende werk voor haar om de hele dag bij jouw kantoor te zijn? Dan kan de telefoondienst van ADD Business Point jou uitkomst bieden. Je hoeft alleen te betalen voor het aantal gevoerde telefoongesprekken en hebt daarnaast geen zorgen meer over vakanties, ziektes en vrije dagen. 

Reden 5 – Jouw successtatistieken worden niet omgezet in verkopen

Je bent waarschijnlijk trots dat jouw bedrijf tienduizenden Instagram-volgers telt. Echter komen er uit die 10.000 volgers geen orders. Sociale media zijn indicatief voor kwantiteit, niet noodzakelijkerwijs voor kwaliteit. Wat er echt toe doet, is dat je de juiste mensen hebt die je volgen. Mensen die ook bereid zijn jouw product te kopen.

Stop dus met het verzamelen van lege ‘likes’. Start met het maken van zinvolle content op jouw sociale-mediaplatforms. Schrijf ‘posts’ die niet alleen de aandacht trekken van huidige volgers, maar ook die van potentiële nieuwe klanten. Betrek je volgers bij jouw succes, biedt ze exclusieve deals of Sneak Peaks in nieuwe producten. Betrek ze eventueel bij het maken van nieuwe producten en concepten. Deze betrokkenheid zorgt voor een trouwere volger database en uiteindelijk meer omzet. 

Reden 6 – Je maakt te hoge kosten en mismanagement van Cashflow

Mismanagement van cashflow is één van de grootste risico’s voor een kleinbedrijf. Het aanpakken van dit probleem begint met praktische prognoses en het stellen van doelen. Spreek met een accountant die kennis heeft van kleine bedrijven en jouw branche om een realistisch beeld te krijgen van wat de verwachte kosten en inkomsten van jouw bedrijf zijn. Sommige kleine bedrijven maken te hoge kosten door bijvoorbeeld een duur kantoorpand te huren waar ze weinig aanwezig zijn. De winst van je bedrijf wordt hiermee gedrukt. Besef je van te voren dus goed hoe vaak je op kantoor aanwezig gaat zijn en of de kosten opwegen tegen de voordelen die je haalt met een eigen kantoor. Ben je vrij weinig op kantoor? Maar wil je toch graag een eigen en professioneel kantooradres? Ontdek dan de dienst Service Kantoor van ADD Business Point

Maak jouw bedrijf tot een groot succes!

Door een aantal van de grootste uitdagingen waarmee andere kleine bedrijven worden geconfronteerd te begrijpen, is het mogelijk om deze valkuilen zelf te vermijden. Feedback vragen – van klanten, vertrouwde adviseurs en jouw werknemers – is één van de beste manieren om meer te weten te komen over de unieke risico’s van jouw bedrijf. Hierdoor kan je de risico’s direct aanpakken en kan je succesvol zijn met jouw bedrijf. Heb je nog vragen over bijvoorbeeld de Outsourcing van taken of het opzetten van een Service Kantoor voor jouw bedrijf? Vraag direct en vrijblijvend een offerte op

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 15 mei 2018