7 regels voor kleine ondernemingen die je niet moet volgen

Wat de beroemde Marilyn Monroe ooit zei: “Als ik me aan alle regels zou houden, dan zou ik nooit ergens gekomen zijn.” Je zet hoog in en wilt je droom waarmaken. Dit doe je door alle hindernissen te vermijden en niet zijn als de meesten. Het bovenstaande citaat is iets dat je aan het nadenken zet. Als we het hebben over een kleine onderneming kunnen ons focussen naar ondernemingen die in de afgelopen jaren zijn doorgegroeid naar grote bedrijven. Een paar opmerkelijke merken hieronder zijn Apple, HP, Google, Walt Disney, Mattel en Amazon.

Kleine ondernemingen

Wellicht denk je nu: welke regel heeft Steve Jobs gebroken?  Waar zouden Larry Page en Sergey Brin precies mee bezig zijn geweest? Besef je dan goed dat het breken van regels niet automatisch betekent dat je willekeurige illegale dingen doet. Wij bedoelen met het breken van regels dat je de stereotypen negeert en je eigen weg bewandelt. Dit moet je doen om boven het maaiveld uit te steken en opvallend te ondernemen. Wanneer je dit geregeld doet, zal jij jouw kleine onderneming sneller veranderen in een groot succesvol en universeel erkend bedrijf.

In deze blog geven wij je 7 conventionele regels, die je als met een kleine onderneming beter kunt breken.

Regel 1 om te breken: Werk niet samen met je familie en vrienden aan je bedrijf

Dit is misschien de meest voorkomende en onuitgesproken regel die door velen wordt gevolgd op het gebied van startende bedrijven. Het is een misvatting onder velen van ons. Wij zijn in de veronderstelling dat het betrekken van familie en vrienden het succes van je bedrijf verwoest. Wist je dat Starbucks in het jaar 1971 werd opgericht door drie studenten van de San Francisco University? En dat het originele restaurant van McDonald’s werd opgericht in California door de McDonalds broers Maurice en Richard McDonald? Je ziet het vriendschap en familie hoeft je bedrijf niet te verwoesten. Het blijkt toch een mythe te zijn!

Regel 2 om te breken: Als je ergens goed in bent doe het dan nooit gratis

Je kunt het niet eens zijn met het idee om dingen gratis te doen. Maar toch is de kracht van gratis erg groot? Stel dat je hebt een startende onderneming, die een dienst voor online academisch schrijven aanbiedt. Biedt dan bijvoorbeeld 1 uur gratis hulp bij het schrijven van een essay als onderdeel van je promotiecampagne. Geef alle geïnteresseerde studenten één uur een gratis hulp. Zo trek je aandacht naar je bedrijf en laat je zien welke kennis je hebt. Dat is cruciaal voor elke handel.

Regel 3 om te breken: Niet afstuderen betekent geen zakelijk succes

Kijk naar Michael Dell (Dell), Larry Ellison (Oracle), Jan Koum (WhatsApp CEO), en Evan Williams (medeoprichter van Twitter). Zij zijn succesvolle voorbeelden van mensen die hun school niet hebben afgemaakt. Zij zijn miljardairs en een van de grootste business tycoons geworden. Dit is echter geen indicatie om je afstudeerplan te laten vallen en vanaf nu een eigen handel te beginnen. Maar het kan het geval zijn dat je echt niet verder kunt met je afstudeerprogramma of het halverwege verlaat. Dit zal niet noodzakelijk kwaad doen aan je onderneming. Zolang je maar de ijver hebt om te innoveren en op te vallen. Je motivatie voor de dag: Als zij het kunnen, kan jij het ook!

Regel 4 om te breken: Je bent te jong om te beginnen met een onderneming of een stage te lopen

Klinkt dit bekend? Nou, dit is weer zo’n bijzonder mythe gemaakt door mensen. Het komt vaak tussen iemands ambities en dromen. Jong zijn heeft niets te maken met het kunnen starten van een onderneming. Als je maar de motivatie hebt om iets voor jezelf te beginnen met een gefocuste mentaliteit.

Integendeel, een jonge ondernemer heeft grotere voordelen vergeleken met die van iemand van een oudere leeftijd. Naarmate je ouder wordt kan het nemen van risico’s en flexibel en dynamisch zijn een probleem zijn. Maar dat is niet het geval bij jongeren. Zij zijn namelijk beweeglijk en meer liberaal. Ze staan open voor verandering en zijn risiconemers. Zoals je weet, het nemen van risico’s in een onderneming is de eerste stap naar het maken van succes.

Regel 5 om te breken: Niet alle campagnes voor sociale media werken goed voor je onderneming

Sociale media is een geweldig platform. Het werkt goed voor alle eigenaren van kleine bedrijven als ze minder willen investeren en meer winst willen maken. Maar je moet er ook niet teveel vertrouwen in hebben. Je weet maar nooit wie er te vinden is op welk platform dan ook. Het internet is heel erg groot en je kan er nooit genoeg van krijgen. Maar dit is niet helemaal waar. Verkoop je ideeën en promoot je producten op zoveel mogelijk sociale media sites mogelijk. Vergeet niet dat digitale marketing veel minder kost dan traditionele manieren. Het is en blijft wel belangrijk te evalueren en bij te sturen. Heb je zelf de kennis niet? Huur dan iemand in.

Regel 6 om te breken: Je moet een opgesteld plan hebben voor naadloze activiteiten

Een planning is altijd van groot belang voor elk bedrijf. Maar onder dwang gemaakt en het structureel volgen van een plan maakt je niet flexibel genoeg. Er zijn momenten waarop je snel dingen moet plannen en vroeg in het proces slimme beslissingen moet nemen. Een strategisch opgesteld plan is dan niet altijd mogelijk / aan te raden. Soms bel je je team voor een vergadering of zit je met pen en papier urenlang te brainstormen. Dit kan counter-productief werken, soms is werken vanuit onderbuikgevoel belangrijker en efficiënter om je concurrenten voor te blijven. Soms moet je verder denken dan je opgestelde agenda’s. Dat is alles dat je nodig hebt voor een snelle transmutatie.

Regel 7 om te breken: Volg wat je succesvolle concurrenten aan het doen zijn

Geïnspireerd raken en ideeën opdoen is één ding, maar ze blindelings volgen is iets anders. Als je wilt dat je producten en diensten uniek en verrassend zijn, dan is het tijd om een stap te zetten. Denk verder dan de reeds geprobeerde strategieën. Je kan proberen het op een oude manier aan te pakken en vast te houden aan de gebruikelijke marketing ideeën. Dit is oké, maar dat zal niet helpen om je doelgroep iets nieuws te laten ervaren of ontdekken.

Doorbreek de regels en ervaar grenzeloos succes voor je kleine onderneming

Hier is dus je kans om het niet-geprobeerde uit te testen en het onbreekbare te doorbreken. Spring over je grenzen, denk verder dan je beperkingen en probeer om het gewenste te bereiken. Je onderneming ligt in jouw handen, maak er iets groots van! Heb jij hulp nodig met jouw bedrijfsvisie en mogelijkheden? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op en ik kijk graag wat ik voor jou kan betekenen.

 

Submit your comment

Post Comment